کد خبر:7632
پ
tarikhirani

تاریخ ایران از آغاز تا دوره انقلاب اسلامی

کتاب تاریخ ایران تألیف دکتر رضا شعبانی در برگیرندۀ تاریخ ایران از آغاز تا دوره انقلاب اسلامی است.

میراث مکتوب – کتاب تاریخ ایران تألیف دکتر رضا شعبانی در برگیرندۀ تاریخ ایران از آغاز تا دوره انقلاب اسلامی است.

در این کتاب سلسله های پیش از اسلام ایران و خاصه عصر اساطیری و قهرمانی و دوره های تاریخی از مادها و هخامنشیان تا جانشینان اسکندر مقدونی و روی کار آمدن اشکانیان و ساسانیان به اختصار بیان شده و از ذکر جزئیات حکومتی پادشاهان متعدد سه سلسلۀ اخیر اجتناب ورزیده  است.

بررسی رویدادهای مهم تاریخ ایران بعد از اسلام، خاصه حکومت های کوچک و بزرگ متقارن (طاهری، صفاری، سامانی، علویان طبرستان،  آل زیار و آل بویه) و ترک تباران (غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی) و جزئیات آمد و رفت اشخاص و جابه جایی مراکز قدرت ، بخش های دیگر کتاب را در بر می گیرند.

فاجعه دردناک حملۀ مغولان و کشتار وسیع نفوس و هتک و هدم هرآنچه که بوی مردمی و مدنی می داد و عصر اغتشاش های بزرگ فرهنگی و نابسامانی های هویتی تا آنگاه که سلسلۀ صفوی روی کار می آیند و به دنبال آن نادرشاه افشار، زندها در ادامه کتاب به خوبی و شیوایی بیان شده است.

عصر قجرها به ملاحظه طول ادوار حکمرانی آنان (۱۳۴۴ – ۱۲۰۴ ه.ق) و هم به واسطۀ کشانده شدن پای ایران به عرصه سیاست های بین المللی و تأثیرپذیری اجباری از آثار خوش و ناخوش مدنیت غربی، از اعتبار ویژه ای برخوردار است و اهل تاریخ نیز ناگزیرند که به عناصر و عوامل گوناگون و بی شماری که در این روزگار بر جامعه و دولت و موجودیت ایرانی تأثیر نهاده است، به چشم دقت و بصیرت بیشتر نگاه کنند. این بحت بخش دیگر کتاب را شامل می شود. در نهایت، تلخیص اهم وقایع و رویدادهای دوره پهلوی بیان شده است.

این کتاب در پاییز ماه ۱۳۹۴ در انتشارات ندای تاریخ به چاپ رسیده  است.

منبع: ندای تاریخ

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612