کد خبر:7311
پ
BASTANSHENASI

باستان‌ شناسی جوامع ایران باستان ( در هزاره سوم پیش از میلاد )

موضوع کتاب حاضر مطالعۀ چگونگی پایه گیری و تغییرات فرهنگی در ایران در فاصلۀ زمانی بین حکومت سلسلۀ اوان (تقریباً 2350 پ. م) تا پایان دورۀ سوکال ماخ (تقریباً 1700 پ. م) است.

میراث مکتوب – موضوع کتاب حاضر مطالعۀ چگونگی پایه گیری و تغییرات فرهنگی در ایران در فاصلۀ زمانی بین حکومت سلسلۀ اوان (تقریباً 2350 پ. م) تا پایان دورۀ سوکال ماخ (تقریباً 1700 پ. م) است.

 

این کتاب را یکی از باستان‌شناسان اروپایی (اَسکالونه) درباره گاه‌نگاری باستان‌شناسی ایران در هزاره سوم پیش از میلاد، یعنی زمان اوج شکل‌گیری نخستین شهرها و دولتهای اولیه، به زبان ایتالیایی نوشته است.

نویسنده پیش‌فرضهای مربوط به هزاره سوم پ.م. فلات ایران را به نقد کشیده و نظریات خود را به روشنی بیان کرده است. نقطه اوج کار اسکالونه در تشریح وضعیت هنری و باستانی مناطق جنوب شرق ایران است.

در این کتاب قطبهای مستقل فرهنگی و به ویژه درجات دفع و جذب موجود بین واحدهای غیر شبیه به هم شناسایی و تعریف می‌شود و در این کار توجه خاصی به مسائل مربوط به گاه‌نگاری هزاره سوم پ.م.، که اغلب ناروشن و مبهم بوده، شده است.کتاب حاضر از سه فصل و دو پیوست تشکیل شده استکه در هریک از آنها، نکات و مسائل فرهنگی که اطلاعات لازم دربارۀ آنها در دسترس بوده به صورت جداگانه مطالعه شده اند. در مرحلۀ بعد سعی شده است تا بر اساس آنچه گفته شد و بر اساس تفسیرهای علمی، مدارک و مستندات گردآوری شده، عمق و ارزشی تاریخی به مباحث و نظریات فوق داده شود.

فهرست  مطالب این کتاب به شرح زیر است:

پیشگفتار مترجم

مقدمه نویسنده بر ترجمه فارسی

فصل اول: شوش

فصل دوم: فلات ایران

فصل سوم: تبادلات بازرگانی در فلات ایران و نقش شوش بین نیمه دوم…

منابع

تصاویر

اَسکالونه: انریکو، باستان‌ شناسی جوامع ایران باستان ( در هزاره سوم پیش از میلاد )، مترجم : سیدمنصور سیدسجادی، تهران، سمت، 315 صفحه، بها: 105000 ريال، 1394.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612