کد خبر:6556
پ
mojadelat_0

المجادلات فی المذهب

المجادلات فی المذهب (مناظرات کلامی ابن ابی جمهور) منتشر شد.

میراث مکتوب – المجادلات فی المذهب (مناظرات کلامی ابن ابی جمهور) منتشر شد.

پنجمین اثر از مجموعه مصنفات کلامی ـ فلسفی ابن ابی جمهور احسائی با نام «المجادلات فی المذهب» منتشر شد.

ابن ابی جمهور در سال 878 هجری و در جریان سفر به مشهد مقدس، مجادلاتی کلامی با یکی از علمای اهل سنت هرات، مشهور به ملای هروی داشته، که خود بعدها آن را گزارش کرده است. این مجادلات در سه جلسه برگزار شده است:

جلسه نخست: در شناخت خلیفه بدون واسطه پس از رسول خدا (ص)، و وجوب شناخت امام زمان.

جلسه دوم: در انتساب ولد الزنا به والدین خود، و حدیث قرطاس.

جلسه سوم: در شناخت احوال خلفای راشدین و برخی از خلفای اموی و عباسی، و اثبات اینکه مذهب امامیه شایسته ترین مذاهب برای پیروی کردن است.

این رساله پیشتر دو مرتبه تصحیح شده بود، اما به جهت آنکه اولاً هر دو تصحیح مشتمل بر اغلاط فراوان بوده، و ثانیاً تحقیقی که شایسته این رساله باشد بر روی آن انجام نشده بود، به تصحیح و تحقیق مجدد و مستقل این پرداخته شده است.

در تحقیق این کتاب از 425 عنوان از منابع تاریخی، روایی، تفسیری و کلامی شیعه و اهل سنت بهره گرفته شده است. در ذیل هر مسأله مورد اشاره در کلام هر کدام از طرفین بحث، تعدادی از نصوص مهمترین کتب هر کدام از فریقین ذکر شده، سپس نشانی مستندات ما بقی منابع نقل شده است.

در پایان کتاب نیز، فهارس شانزده گانه ای برای تسهیل در استفاده محققان اضافه شده است که از این قرار است: فهرست مطالب، آیات، روایات، اخبار، اقوال، اشعار، امثال، قواعد و احکام، مفاهیم و اصطلاحات و تراکیب، اعلام و القاب و کنی، فرق و مذاهب و شعوب و قبائل و جماعات، کتب و رسائل و مقالات، اماکن، وقائع و عصور، حیوانات، و مصادر تصدیر و تحقیق.

این کتاب به تصحیح و تحقیق رضا یحیی پور فارمد، از جانب جمعیة ابن ابی جمهور احسائی لإحیاء التراث و دار المحجة البیضاء در بیروت، در یک مجلد و 470 صفحه منتشر شده است.

گفتنی است پیش از این، چهار کتاب از این مجموعه به نام های: مجلی مرآة المنجی (در پنج جلد)، النور المنجی من الظلام (در دو جلد)، شرح علی الباب الحادی عشر (در سه جلد) و رسائل کلامیة و فلسفیة (در دو جلد) از جانب مصحح و ناشر کتاب حاضر عرضه شده است. مشخصات این کتاب ها در پایگاه آکادمیا به نشانی زیر قابل مشاهده است:

https://independent.academia.edu/RezaYahyapurFarmad

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612