کد خبر:5978
پ
فاقد تصویر شاخص

مراسم گرامیداشت ثبت چهار میراث مستند ایران در فهرست حافظۀ جهانی یونسکو

مراسم گرامیداشت ثبت چهار میراث مستند ایران در فهرست حافظۀ جهانی یونسکو روز دوشنبه 5 آبان در كتابخانۀ ملی برگزار می‌شود

میراث مکتوب – مراسم گرامیداشت ثبت چهار میراث مستند ایران در فهرست حافظۀ جهانی یونسکو روز دوشنبه 5 آبان در كتابخانۀ ملی برگزار می‌شود.

روز دوشنبه 5 آبان 1393 مقارن با 27 اكتبر «روز جهانی میراث دیداری و شنیداری» از سوی یونسكو به منظور افزایش آگاهی از اهمیت حفاظت از اسناد دیداری و شنیداری انتخاب شده است.

ثبت چهار میراث مستند ایرانی در فهرست منطقه ای آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی دستاورد كمیته ملی حافظه جهانی در اردیبهشت ماه 93 است. این چهار اثر عبارتند از: المسالك و الممالك استخری از مهم ترین آثار جغرافیایی سدۀ 4 هجری، فیلم مستند جان مرجان از آثار با اهمیت در حوزه حفاظت محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان، مجموعه اسناد و تصاویر كربلا  مربوط به سال های 1191 تا 1413 قمری (1777 تا 1992 میلادی) دولت قاجار در ایران و حكومت های پادشاهی و جمهوری در عراق و وندیداد مجموعه كهن ترین نوشته ها و سروده های ایرانیان و كتاب مقدس آئین زرتشت.

این مراسم از ساعت9:30 صبح  با عنوان اهدای گواهی ثبت به چهار میراث مستند ایران در فهرست حافظه جهانی در كتابخانه ملی واقع در بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه مترو، تالار شریعت زاده برگزار می‌شود.

در این مراسم نهادها و موسساتی چون کمیتۀ ملی حافظۀ جهانی، سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران، ادارۀ اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، کتابخانۀ بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی، سازمان کتابخانه ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشی میراث مکتوب، دانشگاه تهران و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مشارکت دارند.

آشنایی با حافظۀ جهانی یونسکو

حافظه جهانی عنوان برنامه‌ای است كه سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) با هدف افزایش آگاهی همگانی ، حفاظت پایدار و دسترسی جهانی به میراث مستند بشر، آن را طرح ریزی و برای نخستین بار در سال 1992 میلادی ( 1371 شمسی) به جهانیان معرفی كرد. كمیته ملی حافظه جهانی ایران نیز در جهت ثبت آثار مستند ایرانی تشكیل گردید كه یكی از كمیته های كمیسیون ملی یونسكو و نهادی شورایی است كه با مشاركت و همكاری روسای مراكز مهم میراث مستند در كشور شكل گرفته است و سازمان اسناد و كتابخانه جمهوری اسلامی ایران ریاست این كمیته را بر عهده دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612