کد خبر:5786
پ
abdolahanvar-m-1

هیچ مرجعی به اندازه میراث مکتوب نمی‌تواند متولی چاپ تعلیقات استاد انوار بر شفا باشد

نام استاد عبدالله انوار در ذهن هر اهل فضل و کتابی با آثاری که هر کدام از آن‌‌ها برای یک استاد کافی است، تداعی می ‌شود

میراث مكتوب – نام استاد عبدالله انوار در ذهن هر اهل فضل و کتابی با آثاری که هر کدام از آن‌ ها برای یک استاد کافی است، تداعی می ‌شود. حال نود سال از عمر پربركت استاد می گذرد و هفته گذشته ارادتمندان و شاگردان استاد گردهم آمدند و سالروز تولد او را گرامی داشتند.

خانه هنرمندان در روز پنجشنبه 16 مرداد میزبان جشن نودسالگی استاد انوار بود. در این مراسم همچنین مستند «درت التاج» ساخته محسن سلیمانی فاخر در تالار استاد ناصری به نمایش آمد و سپس احمد مسجد جامعی، فریبا افكاری و پیمان ناصح پور به بیان خاطراتی از استاد انوار پرداختند.

پرداختن به کتاب  از عهده هر مقام علمی بر نمی آید

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای تهران در مراسم نقد و نمایش فیلم مستند «درة التاج» به کارگردانی محسن سلیمانی فاخر، ویژه بررسی شخصیت علمی استاد سید عبدالله انوار گفت: پرداختن به 22 جلد کتاب شفای بوعلی سینا از عهده هر مقام علمی بر نمی آید، الهیات، فلسفه، پزشکی و موسیقی هرکدام تخصص ویژه ای می خواهد که تنها استاد انوار توانست با احاطه بر علوم قدیم و جدید این کتب گرانقدر را شرح و ترجمه کند.

وی با ذکر خاطره ای از استاد انوار تصریح کرد: جایگاه علمی این والامقام به قدری است که برگزاری مراسم های تجلیل نمی تواند قدر و شان این ایشان را در عرصه علم و آگاهی ادا کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: هیچ مرجعی به اندازه مركز پژوهشی میراث مکتوب نمی تواند متولی چاپ تعلیقات استاد انوار بر شفا باشد كه امیدواریم زودتر منتشر شود.

در ادامه استاد عبدالله انوار با قدردانی از برگزاركنندگان این مراسم گفت: همیشه از دیده شدن و برگزاری مراسم های تجلیل فراری بوده ام و هیچگاه سعی نکرده ام خود را در معرض نمایش و معرفی قرار دهم اما اصرار دوستان عرصه علم و فرهنگ مرا به ناچار تسلیم می کند.

جهانی بنشسته در گوشه ای

در ادامه دکتر فریبا افکاری، استاد کتابداری دانشگاه تهران استاد انوار را «مصداق جهانی بنشسته در گوشه ای» خطاب کرد و گفت: فضائل این استاد به قدری زیاد است که ذکر آن هیچگاه حق مطلب را ادا نمی کند.

وی یادآور شد: در سال 1369 هنگامیکه دانشجوی کارشناسی ارشد نسخ خطی دانشگاه تهران بودم، با نخستین فهرستهای نسخه های خطی کتابخانه ملی که از خامه استاد انوار تراوش نمود، آشنا شدم. ده جلد از نسخه های خطی فارسی و عربی با دقت و نظم خاصی از سوی استاد معرفی شده بود و دارای مقدمه های عالمانه و ارزشمندی بود. استاد نخستین فهرست نگاری بود که بر اساس کار برگه نسخه های خطی که به همت بزرگانی چون مجتبی مینوی، ایرج افشار، دکتر امین ریاحی و محمدتقی دانش پژوه تهیه و مصوب شده بود، کار میکرد؛ برخلاف دیگر فهرست نگاران معاصر خود که از هر فرم یو کاربرگه یی گریزان بودند و با سلیقه و ذوق شخصی خود کار میکردند. در طول دوره تحصیل میبایست برای انجام تحقیقات لازم به حضور استاد انوار میرسیدم.

وی افزود: استاد بازنشسته بودند و در منزل خود در کاشانک مشغول تحصیل و مباحثه با شاگردان خود بودند. ساعتها درس میگفتند و بدون کوچک ترین چشم داشت مادی جذبه و جذابیت فوق العادهای برای شاگردان داشتند. در امور دانشجویان سختگیر بودند و در تهیه ارائه تکالیف درسی ایشان با دقت و وسواس بسیاری میکوشیدند اما هنگام پاسخ به پرسشها و رفع اشکالات، استاد انوار بخشنده و مهربان بود. از امانت هیچ کتابی از کتابخانه بزرگ و شخصی خود دریغ نداشت و پایان نامه ها و تکالیف دانشجویان را با دقت میخواندند و اصلاحات لازم را اعمال میداشتند. سالها گذشت و برای انجام مصاحبه و تهیه مقالهای در باب چگونگی قیمت گذاری اسناد و کتب خطی برای نشر کتاب ماه کلیات از استاد تقاضای وقت کردم تا اجازه فرمایند و در منزل به خدمتشان برسم. استاد که خود از اعضای هیات علمی و قیمتگذاری تقویم اسناد و کتب خطی کتابخانه ملی و مرکز اسناد بودند و با ظرایف و دقایق این امر سالها آشنا بودند، با مهربانی پذیرفتند. زمان یکساعته، چهار ساعت به طول انجامید و استاد با سعه صدر به بیان ویژگیهای این امر پرداختند و از نخستین تجارب خود با مرحوم مهدی بیانی در کتابخانه ملی و از خاطرات تحصیل خود گرفته تا تاریخچه کتابخانه ملی و روشهای فهرست نگاری و خاطرات رجال سیاسی و فرهنگی نکاتی را بیان فرمودند و گویی تاریخ هر واقعه را جزء به جزء پیش رو داشتند و با یاری از حافظه فوق العاده خود به تصویر میکشیدند.

افکاری با اشاره به تالیف کتابی درباره استاد گفت. تنها نام برازنده کتاب «در جستجوی گمنامی» بود که الحق استاد را باید در گمناشی اش به جستجو پرداخت.

استاد جایگاه منحصر به فردی دارد

سپس دکتر پیمان ناصح‌پور، استاد دانشگاه تهران نیز با بیان خدمات علمی دكتر انوار تصریح کرد: در طول تحصیلاتم در داخل و خارج از کشور، هر گاه در مقام مقایسه اساتیدم قرار می گیرم استاد جایگاه منحصر به فردی دارد

وی افزود: هرگاه در کلاس شاگردی استاد حضور داشتم شگفت زده می شدم، از وینگشتاین آموختن به زبان انگلیسی تا علم موسیقی تا فلسفه و زبان فرانسه و عربی ، در حقیقت هر روز که نزد استاد می رفتم بعدی نا شناخته از شخصیت و علم استاد را می دیدم.

محسن سلیمانی فاخر، کارگردان فیلم مستند «درة التاج» تصریح کرد: بزرگی و سترگی استاد به قدری رفیع است که وظیفه من تنها ادای دین به این شخصیت بود و عهد کردم که در مقابل استاد فقط دوربین را رکورد کنم.

وی ادامه داد: هر فیلم مستندی یک سفارش دهنده دارد یا سرمایه گذار یا مخاطبان خاص و یا خود فیلمساز، من خودم سفارش دهنده فیلم بودم و تمام نقایص فیلم را می پذیرم چرا که من نگاه فرمیک و هنری مد نظر نداشتم و وظیفه ام را در این می دانستم که بتوانم لااقل در هر نمایشی چندین نفر را در عرصه علم و پژوهش با استاد آشنا کنم.

در روز جمعه 17 مرداد نیز رئیس شورای شهر تهران همراه با جمعی از خبرنگاران و چهره‌های فرهنگی کشور همچون دکتر مهدی محقق و دكتر نوش آفرین انصاری جشن روز خبرنگار و تولد 90 سالگی استاد سید عبدالله انوار در خانه «امین‌الضرب» برگزار کرد.

تصاویر سالروز تولد استاد عبدالله انوار در خانه هنرمندان

تصوير سالروز تولد استاد عبدالله انوار در خانه «امین ‌الضرب»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612