کد خبر:42586
پ
1004814701_85386895

بازدید از مؤسسۀ زبان و ادبیات رودکی وابسته به آکادمی ملی علم‌های تاجیکستان

اکبر ایرانی مدیر عامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با هیئت علمی همراه از دو مؤسسۀ معتبر زبان و ادبیات رودکی و مرکز نسخ خطی تاجیکستان دیدار و با پژوهشگران این دو مرکز گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

میراث مکتوب- روز سه‌شنبه 17 مهرماه 1403 اکبر ایرانی مدیر عامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با هیئت علمی همراه: دکتر ژاله آموزگار و دکتر علی‌اشرف صادقی از اعضای پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر بهرام گرامی، جواد محمدی خمک سیستان‌پژوه، دکتر علی‌اشرف مجتهد شبستری سفیر اسبق ایران در تاجیکستان، دکتر سیدجلال حسینی بدخشانی عضو پیشین هیأت علمی مؤسسۀ مطالعات اسماعیلی در لندن و غلامرضا رضایی خواننده و مدرس موسیقی و ردیف آوازی از دو مؤسسۀ معتبر زبان و ادبیات رودکی و مرکز نسخ خطی تاجیکستان دیدار و با پژوهشگران این دو مرکز گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در این دیدارها، هر یک از استادان ایرانی احساس خود را از اینکه به وطن کهن خود آمده‌اند ابراز کردند و دربارۀ راه‌های گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی و برطرف کردن موانع و آسیب‌ها سخن گفتند.

در این نشست قرار شد بین مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و هر دو مؤسسۀ تاجیکستان، تفاهمنامۀ همکاری امضا و در زمینه‌های تصحیح و چاپ و انتشار نسخ خطی، برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه‌های نسخه‌شناسی و فهرست‌نویسی، معرفی آثاری که به خط سیریلیک در تاجیکستان چاپ می‌شود، مشارکت و همکاری صورت گیرد.

سخنان دکتر ژاله آموزگار و دکتر صادقی مورد توجه حاضران قرار گرفت.

خانم فرنگیس شریف‌زاده رئیس انستیتوی زبان و ادبیات رودکی که در رشتۀ زبان‌شناسی تحصیل کرده، بخش‌های مختلف مؤسسۀ تحت مسئولیت خود را معرفی و برای همکاری با میراث مکتوب اظهار امیدواری کرد.

در این نشست رحمت‌کریم دولت رئیس مرکز میراث خطی آکادمی ملی علم‌های تاجیکستان آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های پژهش و انتشار نسخ خطی تاجیکستان اعلام کرد.

 

سفر به تاجیکستان

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612