کد خبر:39083
پ
4651698

عملکرد میراث مکتوب فراتر از احیاء متون است

جمشید کیانفر: عملکرد حقیقی میراث مکتوب بسیار فراتر از احیاء و چاپ متون است. این همه به همت مدیریت دکتر ایرانی و همکارانشان در بخش‌های مختلف میراث مکتوب است.

میراث مکتوب- سال۱۳۷۳ بود و با دو کتاب در کتابفروشی مواجه شدم با تورقی بر صفحات کتاب متوجه شدم که مؤسسه‌ای کارهای آماده‌سازی کتاب را انجام داده و ناشری کتاب‌ها را به چاپ رسانده، برایم جالب بود ازین شیوه همکاری، خیلی زود با این مؤسسه تماس حاصل شد، دفتری بود در خانه کتاب امروزی، بعدها به مکان بزرگتری نقل مکان کرد و رفت و آمدم بیشتر شد، نام مؤسسه هم جالب توجه بود، میراث مکتوب و نشانش «سه نقطه بود و الفی راست قامت در کنار سه نقطه» که بسیار زیبا بود و گویای نوع فعاليت مؤسسه، دوسه کتاب تصحیحی از دوستان را برای چاپ پیشنهاد دادم و پذیرفته شد و مقدمات چاپش فراهم آمد، نتیجهٔ این رفت‌وآمدها برای کوتاه مدتی شد همکاری به عنوان سردبیر آینه میراث.

تصور اولیه از نام و عملکرد میراث مکتوب احیاء میراث پیشینیان است در موضوعات:

فلسفه، دین، علوم و فنون، پزشکی، ادبیات و تاریخ و جغرافیا، اما عملکرد حقیقی میراث مکتوب بسیار فراتر از احیاء و چاپ متون است که به اختصار: درباب موضوع کلیات شامل کتاب‌شناسی و فهرست نسخ خطی، نسخه‌شناسی (نسخه شناخت و کاغذ) نمونه بارز آن، ارج نامه، برپایی کلاس‌های تصحیح متون، انتشار رسائل (نسخه‌های کم‌حجم ولی پُرمحتوا)، سلسله نشست‌هایی در نقد کتاب و معرفی فضلای پیشین و …، و مهمتر از همه سه عنوان نشریه که در نوع خود هم از نظر محتوایی و هم موضوعی و نقد در خور توجه است، نشریاتی چون آینه میراث، گزارش میراث و میراث علمی اسلام و ایران؛ و هم‌چنین ضمیمه‌هایی که در آغاز ضمیمهٔ آینهٔ میراث بود و بعدها شد ضمیمهٔ گزارش میراث و ضمیمهٔ میراث علمی اسلام و ایران.

این همه به همت مدیریت دکتر ایرانی و همکارانشان در بخش‌های مختلف میراث مکتوب است.

پایان سخن آنکه درین سرزمین اهورایی برخلاف دیگر جاها مدیریت قائم به فرد است، مدیریت به مؤسسه یا نهادی اعتبار می‌بخشد و با رفتنش تمامی آن اعتبار و کوشش و حاصل دسترنج را مدیر بعدی به هدر می‌دهد. سی سال مدیریت دکتر ایرانی با همهٔ افت‌وخیزها اعتباری به میراث مکتوب بخشیده که درخور ستایش است، امید که پیوسته بهتر از دیروز چنان که عمل کردند، عمل کنند و جشن صد سالگی برپا کنند.

جمشید کیان‌فر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612