- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

چکیده مقالات کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی

میراث مکتوب – روز نخست کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی با موضوع روشهای بررسی نسخه‌های خطی و پیشرفت‌های جاری (رویکرد تطبیقی با نگاهی به نسخه‌های خطی اسلامی در ایران، عراق و آلمان) در روز دوشنبه ۱۵ ژولای (۲۴ تیر ۹۲) با سخنرانی دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در دانشگاه ماربورگ آلمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب سخنرانی دکتر اکبر ایرانی که در نخستین جلسه این کارگاه ارائه شد به موضوع «نگاهی به سهم ایرانیان در زمینۀ تألیف متون عربی در قدیم و تصحیح آنها در قرن اخیر (بررسی و مقایسه)» اختصاص داشت. در این جلسه همچنین اسامه نقشبندی (بغداد) درباره «کاغذ بغدادی، تاریخچه ، ساخت و حفاظت» سخنرانی کرد. مدیریت جلسه اول کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی را را لزلی ترامونتینی (ماربورگ) برعهده داشت.
دومین روز کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی در تاریخ ۱۶ ژولای (سه شنبه ۲۵ تیر) ادامه می یابد و در جلسه چهارم، عمادالدین شیخ الحکمایی (ماربورگ) درباره «احیای کتابخانه های قدیمی به وسیله مهرهای مالکیت» و آنا مارتین ( ماربورگ) درباره «نسخه‌های خطی فارسی در هند» سخنرانی می‌کنند. مدیریت این جلسه را لزلی ترامونتینی برعهده دارد.
در پنجمین جلسه کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی نیز که مدیریت آن را عمادالدین شیخ‌الحکمایی برعهده دارد، موضوعاتی چون «نسخه‌های خطی زیدیه در یمن و پیوند آنها با میراث ایرانی» توسط حسن انصاری (برلین)، «فارسی نویسی در بغداد، برپایۀ نسخ خطی پیش از سدۀ نهم هجری» از سوی جواد بشری (ایران) و «تجربۀ عراق در فهرست نگاری نسخه‌های عربی» با سخنرانی سامیه محمد عباس (تکریت) بحث و بررسی خواهد شد.
در جلسه پایانی نیز که مدیریت آن را کریستف ورنر بر عهده دارد اکبر ایرانی، الیو ماسروا، عمادالدین شیخ‌الحکمایی، حسین جهاد ظاهر الحسّانی و اسامه نقشبندی سخنرانی خواهند کرد.چکیده مقالات این کارگاه آموزشی که به زبان های عربی و انگلیسی ارائه شده است را می توانید در فایل پایین مطالعه کنید.

اخبار مرتبط
…………………………………………………

گزارش تصویری کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی [1]
چکیده مقالات کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی [2]
برگزاری کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی در دانشگاه ماربورگ آلمان [3]

[4]
[5]