میراث مکتوب- کتاب «عناصر هنر چین در نگارگری ایران با بررسی کتاب جامع التواریخ و شاهنامه» نگارش نسرین دستان، عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، توسط انتشارات فیل در چین به چاپ رسیده است.
کتاب «عناصر هنر چین در نگارگری ایران با بررسی کتاب جامع التواریخ و شاهنامه» خلاصهای از پایاننامۀ دکترای نگارندۀ کتاب، نسرین دستان، فارغالتحصیل آکادمی مرکزی هنر پکن است.
این کتاب پژوهشی دربارۀ نقاشی ایران و تأثیرپذیری آن از شیوهها و سبکهای هنر نقاشی چین بعد از ورود مغولان به ایران، یعنی از آغاز دورۀ ایلخانان تا آخر دورۀ تیموریان (اواخر قرن 12 تا اواسط قرن 15)، است که با مراجعه و نگاهی به سیر تکامل نقاشی ایران در طول تاریخ هنری آن و بررسی کتب و نسخههای تصویری باقی مانده انجام گرفته است.
در کتاب حاضر این تأثیرپذیریها در دو مرحله مهم تاریخی بررسی شدهاند؛ ابتدا تأثیرات قبل از ظهور اسلام، در زمان پادشاهی اشکانیان و ساسانیان، همزمان با اواخر سلسله هان و در طول سلسله تانگ در چین و با پیدایش دین مانوی و اختلاف آن با آیین بودایی و مطالعه نمونه ترکیبهای هنر ایرانی و چینی از جمله دیوارنگارهای غارهای دوانهوانگ در شمال شرقی چین به عنوان یکی از شاهراههای مهم اختلاط فرهنگ و هنر و ادیان در مسیر جاده ابریشم، سپس تأثیرات بعد از ظهور اسلام در ایران، و تجارت دریایی و زمینی از طریق راه ابریشم و ورود کالاهایی مانند پارچههای ابریشمی، ظروف سفالی و صنایع دستی مختلف از چین همزمان رواج دین اسلام در چین.
نگارنده در بخش دیگری از کتاب به حمله مغول و تأثیرات گستردۀ آن در دو کانون تمدن و فرهنگ و هنر میپردازد و این دورۀ برجسته و با اهمیت را از نقطه نظر تحول در تاریخ هنر، به خصوص نقاشی و سبک کتب مصورشدۀ آن زمان و عناصر وام گرفته شده از تأثیرات خارجی به ویژه چین، بررسی میکند و نحوه تأثیرپذیری نقاشی ایرانی را، با تحلیل برخی تصاویر موجود در کتابهای مصور مهم، نشان میدهد.