کد خبر:23158
پ
doaei_0

یادی از حضور مرحوم حجت‌الاسلام دعایی در مؤسسۀ میراث مکتوب

به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام دعایی یادی می‌کنیم از چهل و هشتمین دیدار دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب که با حضور ایشان برگزار شد.

میراث مکتوب- حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، مدیر مؤسسۀ اطلاعات ایران، روز یکشنبه 15 خردادماه 1401 ـ در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت. به مناسبت درگذشت ایشان یادی می‌کنیم از چهل و هشتمین دیدار دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب که به تاریخ چهارشنبه 27 بهمن‌ماه 1395 و با حضور مرحوم دعایی برگزار شد. ایشان در این جلسه به مناسبت یاد شدن از دکتر احمد مهدوی دامغانی و بیان مطالبی دربارۀ دکتر محمدحسن ابریشمی، به بیان سخنانی پرداختند که در ادامه آن را به همراه متن نامۀ دکتر مهدوی دامغانی می‌خوانید.

 

سخنان حجت‌الاسلام دعایی

«آقای ایرانی از من سؤال کردند: «اخیراً از آقای مهدوی چه خبر؟»
الان که ذکرِ جناب آقای دکتر محمدحسن ابریشمی می‌شد من یادم آمد که آخرین مطلبی که برای ما فرستادند بهره‌ای بود که از نوشته‌های دکتر ابریشمی در روزنامۀ اطلاعات برده بودند و آن بحث «نوغان / نوقان» بود و مقاله‌ای نوشتند و فرستادند و باعثِ سرافرازی ما بود. تجلیلی که آقای مهدوی دامغانی از آقای ابریشمی کردند را ما به فال نیک گرفتیم و افتخار این را پیدا کردیم که از ایشان درخواست کنیم که از این به بعد هم اگر اثری را مصلحت می‌دانند که نشر پیدا کنند ما را مقدم بدانند.»

نامۀ دکتر مهدوی دامغانی دربارۀ مقالۀ دکتر محمدحسن ابریشمی دربارۀ «نوغان و نوقان»

مدیر محترم روزنامه اطلاعات
ضمن عرض سلام و تجدید مراتب دعاگوئی و اخلاص‌مندی و تقدیم تحیات فائقه و آرزومندی مزید موفقیت و سعادت آن حضرت، زحمت می‌دهد و جسارت می‌ورزد:
بنده سلسله مقالۀ آقای دکتر محمدحسن ابریشمی (ایده‌‌الله تعالی و وفقه) را درباره «نوغان و نوقان» در چهارشنبه هشتم دی و چهارشنبه پانزدهم دی با دقت خواندم و از تحقیقات ایشان بهره بردم و به راستی زحمت ایشان در گردآوری این ریزه‌کاری‌هایی که در نوشته‌های خود به آن اشاره می‌کنند، قابل تقدیر و تحسین است.
قریب هشتاد سال پیش که شاگرد مدرسه ابتدایی در مشهد بودم، یک روز در خیابان مشهدالرضای آن روز تابلویی بر سردر ساختمانی دیدم که بر آن نوشته شده بود: «شرکت سهامی نوقان خراسانی». هیچ نفهمیدم چرا محله نوقان که مسقط‌الرئیس این فقیر است، موضوع شرکتی قرار گرفته است و وقتی که شب مرحوم والدم به خانه آمد، از او پرسیدم چرا محلۀ ما را موضوع شرکتی کرده‌اند؟». خداش رحمت نماید، پدرم خندید و معنی نوغان یا نوقان را اجمالاً برایم بیان فرمود… . حالا می بینم آنچه را که هشتاد سال پیش مرحوم والدم به من تعلیم فرموده است، اینک آقای دکتر ابریشمی به بهترین وجه توضیح و تشریح می‌فرماید. خداوند سایه شریف حضرت عالی را بر سر ما اهل فضل مستدام بدارد و قول حضرت مولانا و به تعبیر او با حفظ حدود و نسبت انشاء‌الله که باب اطلاع‌رسانی و تحقیق روزنامه گرانقدر و قدیمی «اطلاعات» تا ابد باز باشد.
ادام‌الله عز‌کم
مخلص و دعاگو: احمد مهدوی دامغانی. 95/10/15

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612