کد خبر:22585
پ
Neshast-59-saket-b

رمز ماندگاري و پويايي مولوي و مثنوي، تقليد از قرآن است

دكتر ساكت در نشستي با عنوان«اصول ساختارشناسي و تأويل متون با نگاهي به مثنوي معنوي»، گفت: رمز جاودانگي، ماندگاري و پويايي مولوي و مثنوي، تقليد او از قران است.

ميراث مكتوب- دكتر ساكت در نشستي با عنوان«اصول ساختارشناسي و تأويل متون با نگاهي به مثنوي معنوي»، گفت: رمز جاودانگي، ماندگاري و پويايي مولوي و مثنوي، تقليد او از قران است.
 وي در پنجاه و نهمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب، كه روز دوشنبه 15 مرداد ماه 86 در اين مركز برگزار شد، افزود: بخت با ما ايرانيان است كه در هر سده و در هر دوره اي، به مناسبتي نام بلند آوازه ايران بايد بر سرزبانها بيافتد و اين به درگاه خدا، شكر و سپاس دارد كه ويژه ما ايرانيان است. ايران نام پرافتخار و بسيار فرخنده و مباركي است، يعني اگر بخواهيم اين ويژگي را قدر شماريم، كس ديگري در جهان اسلام با او همتا نيست. تنها كسي كه در اين زمينه بي همتاست و يگانه است، مولاناست و وقتي كه مي گوييم مولانا، ذهن فقط روي مولانا منعطف مي شود، همانگونه كه وقتي مي گوييم مثنوي، ذهن تمام منعطف مي شود به سروده مولوي. مثنوي زياد گفته اند، شاعران هم زياد بودند، ولي وقتي مي گوييم مثنوي، مثنوي به ذهن شما مي آيد و اختصاص و ويژگي پيدا مي كند به سوره و سرايش اين بزرگ مرد بلخي. از ديگر افتخارات ما اين است كه هركسي مي كوشد -حالا اگر بيهوده هم مي كوشد، كوشش بيهوده به از خفتگي- كه مولوي را به خودش نسبت داده، اين هم از افتخارات ماست. بهر حال از ويژگي هاي مثنوي اين است كه مي تواند تعابير، تعاريف و برداشتهاي گوناگون داشته باشد.

دكتر ساكت، ادامه داد: مثال ديگري كه براي همتايي براي مولوي مي توان زد، حافظ است. همه كساني كه در زمينه ادب و عرفان اسلامي كار كردند، متفق القول هستند كه گستره و فراخنايي حافظ با همه عظمت و بزرگيش، در برداشت برداري از شعر و انديشه اش از مولوي است. با همه عظمتي كه ما براي حافظ قائل هستيم، ولي مولوي از نظر هنري چيز ديگريست. شايد از نطر نقد ادبي، حافظ را برتري بدهند، اما مولوي كس ديگري است، درياي ديگري است، درياي بيكران است و ما در اين زمينه واقعاً با يك شاهكار تك و بي نظير روبرو هستيم. ، خوشبختانه در جهان پرآشوب و بسيار پرآسيب و گزند رسان امروز، مولوي پناهگاهي است براي پيدايي گونه اي اطمينان و امنيت و ايمني دروني براي انسانها و اين خيلي مهم است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612