کد خبر:21650
پ
D8A2D8ABD8A7D8B120D8A7D8ADD985D8AFDB8C

تجدید چاپ «آثار احمدی»

کتاب «آثار احمدی» با عنوان فرعی تاریخ زندگانی پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع)، تألیف احمد بن تاج‌الدین استرابادی، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب بازچاپ شد.

میراث مکتوب- کتاب «آثار احمدی» با عنوان فرعی تاریخ زندگانی پیامبر اسلام و ائمه اطهار(ع)، تألیف احمد بن تاج‌الدین استرابادی، که به کوشش میرهاشم محدث پیش از این در سال 1374 چاپ و منتشرشده بود، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب بازچاپ شد.

آثار احمدی کتابی تاریخی و کلامی، در شرح احوال و غزوات پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) و اندکی از کرامات و معجزات ائمه اثنی عشر به زبان فارسی است.

احمد بن تاج الدین حسن بن سیف‌الدین استرآبادی از علمای قرن دهم هجری است. برخی از پژوهشگران احتمال داده‌اند که پدر وی سیدی علوی از فرزندزادگان موسی مبرقع بوده که در هرات می‌زیسته و سپس به بیرجند رفته و در این شهر به دست اسماعیلیان به قتل رسیده و در روستای شاخن از توابع دُرُخش به خاک سپرده شده است. آقا بزرگ تهرانی احتمال داده که وی برادر سلطان محمد بن تاج‌الدین نویسنده تحفة المجالس باشد و این احتمال از این رو تقویت می‌شود که سلطان محمد از آثار احمدی مکرر نقل قول می‌کند.

 

 

مؤلف، عنوان کتاب را از نام خود بهره گرفته است. وی می‌گوید که از هنگام جوانی هرگاه که اتفاقی می‌افتاد و مطالعه‌ای در شرح حال سرور پیامبران می‌کرد، مطالبی از خوانده‌ها فراهم می‌آمد. در این میان، گروهی از دوستان از او خواستند تا کتابی در این باب فراهم آورد. از‌این‌رو، این کتاب را که شامل روایت‌های گوناگون و گفتارهای مختلف بود، گرد آورده است.

نویسنده در این کتاب، سعی کرده دیدگاهی بی‌طرف برگزیند و به همین جهت در مواقعی که از صحابه و مسلمانان صدر اسلام سخن می‌گوید، از تعبیر «رضی الله عنه» استفاده کرده است. هرچند در نسخه‌های بعدی، برخلاف وصیت نویسنده که خواسته بود از طرح مباحث به صورتی که شائبه عناد و تعصب ایجاد شود، بپرهیزند، نسخه‌برداران این‌گونه تعابیر را حذف کرده‌اند.

این کتاب بخشی از تاریخ اسلام را روایت می‌کند که در آن زندگی‌نامه پیامبر اسلام(ص)، غزوات آن حضرت و در پایان اندکی از زندگی‌نامه ائمه(ع) آمده است. در این کتاب غیبت امام زمان(عج) با دو دلیل اثبات شده است.

کتاب دارای نثری روان و نگارشی ساده است و در برخی موارد در تفسیر رویدادها آراسته به اشعار است. استرابادی در استناد به منابع در موارد اندک به کتاب واقدی از کتاب روضة الاحباب نوشته عطاءالله دشتکی شیرازی بیشترین بهره را برده است.

مصحح کتاب اهتمام ویژه‌ای به ضبط درست و دقیق اعراب کلمات آیات و احادیث و عبارات عربی و ارجاع به سوره‌ها و شماره آیات، عاری از اشکال و اغلاط چاپی داشته است.

در پایان کتاب نمایه‌های آیات، احادیث، اعلام، جایها، طوایف، غزوات، کتب وارده در متن و منابع آمده است.

آثار احمدی در سال 1374 به کوشش میرهاشم محدث، برای نخستین بار، طی همکاری مرکز فرهنگی قبله و دفتر نشر میراث مکتوب، چاپ و منتشر شده بود و هم اکنون به صورت مستقل از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در 595 صفحه بازچاپ شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با تماس با شماره تلفن 02166490612 (داخلی 105) درخواست خود را برای خرید این کتاب، با جلد شومیز به بهای 120 هزار تومان و با جلد سخت به بهای 145 هزار تومان، اعلام کنند.  

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612