کد خبر:21474
پ
187.1

کتاب الأبنیة عن حقایق الأدویة

کتاب الأبنیة عن حقایق الأدویة یکی از مهم‌تر‌ین و کهن‌ترین آثار فارسی در زمینه داروشناسی است که به خامۀ ابومنصور موفق‌بن علی هروی به نگارش در آمده‌است.

میراث مکتوب- این کتاب یکی از مهم‌تر‌ین و کهن‌ترین آثار فارسی در زمینه داروشناسی است که به خامۀ ابومنصور موفق‌بن علی هروی به نگارش در آمده‌است.
از نویسنده این اثر جز همین نام آگاهی چندانی در دست نیست و چنین به نظر می‌رسد که وی در زمان کتابت نسخۀ اصلی این اثر (447ق) زنده بوده‌است.
برخی از خاورشناسان نیز کوشیده‌اند، روزگار زندگی نویسنده و امیری را که این کتاب به او اهدا شده، مشخص کنند و بر همین اساس احتمالاتی را مطرح کرده‌اند. از این اثر ارزشمند دستنوشته‌ای تاریخ‌دار و بی‌مانند به خط علی‌بن احمد اسدی طوسی باقی مانده که تا امروز کهن‌ترین دست‌نوشتۀ فارسی شناخته شده در جهان است. این دستنوشته در کتابخانۀ ملی اتریش به شماره A.F.340 نگداری می‌شود.
این اثر نخستین چاپ رنگی و کامل آن در ایران است که با چند مقدمۀ فارسی و انگلیسی همراه است. مقدمه‌های فارسی این اثر به قلم استاد ایرج افشار و دکتر علی‌اشرف صادقی به نگارش درآمده است و افزون بر آن، ترجمۀ فارسی مقدمه زلیگمان نیز به این مجموعه افزوده شده‌است.

 

 

کتابشناسی:

کتاب الأبنیة عن حقایق الأدویة (فارسی)

[روضـةالانس و منفعـةالنفس]

نسخه­برگردان به قطع اصل نسخۀ خطی شمارۀ 340.A .F کتابخانۀ ملی اتریش، (کتابت 447 هـ . ق)

ابومنصور موفّقبن علی هروی (سدۀ 5)

مقدمۀ فارسی: ایرج افشار، علیاشرف صادقی؛ مقدمۀ انگلیسی: برت گ. فراگنر، نصرت‌اللّه رستگار،کارل هولوبار، اِوا ایربلیش، محمود امیدسالار

تهران: 1388 ـ 660 ص/ قطع وزيری

شابک: 3 ـ 76 ـ 8700 ـ 964ـ 978

با همکاری گنجینۀ پزشکی ایرانی، انتشارات فرهنگستان علوم اتریش

میراث مکتوب: 187

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612