کد خبر:19640
پ
فاقد تصویر شاخص

تشریح تقویم‌های ایرانی و عربی توسط پژوهشگر رصدخانۀ بیوراکان ارمنستان

نشست «تقویم ایرانی و عربی به روایت آنانیا شیراکی، مورخ ارمنی قرن اول هجری» روز چهارشنبه برگزار شد.  به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، عصر چهارشنبه، نشست «تقویم ایرانی و عربی به روایت آنانیا شیراکی، مورخ ارمنی قرن اول هجری» در محل «پژوهشکده تاریخ علم» دانشگاه تهران برگزار شد.  این نشست که […]

نشست «تقویم ایرانی و عربی به روایت آنانیا شیراکی، مورخ ارمنی قرن اول هجری» روز چهارشنبه برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، عصر چهارشنبه، نشست «تقویم ایرانی و عربی به روایت آنانیا شیراکی، مورخ ارمنی قرن اول هجری» در محل «پژوهشکده تاریخ علم» دانشگاه تهران برگزار شد.

 این نشست که با سخنرانی دکتر «گریگور بروتیان»، اعزامی از رصدخانۀ بیوراکان ارمنستان برگزار شد، مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ علم نجوم واقع گردید.

دکتر گریگور بروتیان در این نشست که به زبان انگلیسی ارائه شد، به بیان سخنانی در ارتباط با تقویم‌های ایرانی و عربی که «آنانیا شیراکاتسی»، دانشمند سدۀ هفتم میلادی ارمنستان، در آثار خود آورده است، پرداخت.

به گفته دکتر بروتیان، تقویم‌های مسیحیان عرب و ایرانی که در کارهای آنانیا آورده شده، بر اساس تقویم یولیانی، 365 روز و ربع روز به ازای هر سال هستند.

دکتر بروتیان در ادامه افزود که آنانیا با استفاده از تقویم‌های ایرانی و عربی، تغییراتی را که مسیحیان ساکن در سرزمین‌های ایرانی و عربی در تقویم یولیانی داده بودند، بیان کرده است و این تقویم‌ها با آنچه معمولاً به عنوان تقویم عربی (اسلامی) یا ایرانی شناخته می‌شوند، بسیار متفاوتند.

نشست «تقویم ایرانی و عربی به روایت آنانیا شیراکی، مورخ ارمنی قرن اول هجری» که با همکاری مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب و پژوهشکده تاریخ علم برگزار شده بود، پس از سخنرانی دکتر گریگور بروتیان به کار خود پایان داد و در انتهای جلسه دکتر بروتیان به سوالات شرکت کنندگان و علاقه‌مندان پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612