- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مسئولان باید از حضور دکتر احمد مهدوی دامغانی در کشور حمایت کنند

میراث مکتوب – انتشارات حکمت در سال جاری انتشار جشن نامه ای را برای استاد احمد مهدوی دامغانی با نام سایه سرو در دستور کار خود قرار داده است. در این جشن نامه مقالات ارزشمندی از استادان درباره آثار استاد احمد مهدوی دامغانی و نیز تقدیم به ایشان به چاپ رسیده است. مرکز پژوهشی میراث مکتوب به بهانه آمادۀ انتشار شدن این جشن نامه گفت و گویی را با محمدحسین غفاری مدیر انتشارات حکمت ترتیب داده است.

به عنوان پرسش نخست درباره جشن نامه ای که درباره دکتر احمد مهدوی دامغانی در دست انتشار دارید صحبت بفرمایید؟
طرحی در انتشارات حکمت تصویب شد که بنا بر این طرح مصوب شد از استادانی که در حوزه های مختلف زحمات ارزنده و قابل توجه ای را متقبل شده اند با انتشار جشن نامه ای قدردانی شود. در این طرح اولویت هم با کسانی بود که کم تر به آنان پرداخته شده بود. از جملۀ این بزرگوران استاد احمد مهدوی دامغانی است که از فضلای حوزه ادبیات و علوم و معارف اسلامی هستند و جشن نامه سایه سرو به پاس زحمات ایشان تدوین شده است.

چه عاملی سبب شد این کتاب که از استقبال زیادی از سوی پژوهشگران مواجه است به صورت سفارش پیش از چاپ منتشر شود؟
سال گذشته صنعت نشر کشور با مشکلات فراوانی روبرو شد و به همین دلیل تحولاتی در صنعت نشر رخ داد. تیراژ متوسط کتاب به صورت قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرد و انتشار کتاب در بعضی از موضوعات خاص متوقف شد. همچنین با توجه به افزایش قابل توجه مواد اولیه قیمت کتاب نیز با رشد سرسام آوری روبرو شد. از طرفی فضای فرهنگی کشور نیز به بی نشاطی قابل تاملی روی آورد . این دلایل باعث تغییراتی در ضوابط کتاب های منتشره حکمت شد که عملا در انتشار کتاب «جشن نامه استاد مهدوی» نیز تاثیرگذار بود . لذاما بنا داشتیم که کتاب را در سال 93 منتشر کنیم ولی به دلیل برخی ملاحظاتی که بود عملا تصمیم گرفتیم در مقطع زمانی فعلی کتاب را به صورت تک نسخه و عرضه بر حسب نرخ تقاضا ارائه کنیم .

همانگونه که مستحضر هستید استاد احمد مهدوی دامغانی سالها است که در کشور به تدریس مشغول هستند و فضای علمی کشور ما از حضور ایشان محروم است. حال چه ضرورت هایی برای وجود این اساتید در کشور وجود دارد؟
بعید می دانم هیچ یک از متفکران عالمان ضرورت وجود این عزیزان را در کشور درک نکنند . اصولا این بحث دارای ابعاد مختلفی است. از یک سو شان علم و عالم ایجاب می کند که عالمان یک فرهنگ در کشور خودشان تکریم شوند و شئوناتشان رعایت شود. افرادی مثل استاد مهدوی دامغانی سالیان سال برای فرهنگ و اندیشه این کشور و برای فرهنگ و اندیشه جامعه اسلامی تلاش کرده اند و ثمره این مجاهدت ها آثار و مکتوباتی است که از ایشان به جای مانده و جامعه از آنها استفاده می کند. آیا حقیقتا کم لطفی و بی انصافی نیست که جامعه ما و مسئولین ما شرایط لازم را برای ایشان فراهم نیاورند!؟ از سویی دیگر نفس حضور بزرگانی مثل استاد مهدوی دامغانی بسیار برای جامعه ما حائز اهمیت است . این اساتید به واسطه حضور خود در کشور می توانند جوانانی بسیاری را بپرورانند که در آینده هر کدام آنها برای این کشور مایه افتخار ما باشد . اصولا وقتی استاد شخصاً و به طور مستقیم در تربیت افراد دخیل باشد با نفس و روح خود بر دانشجویان تاثیرگذار خواهد بود . استفاده ای که جامعه ما می تواند از ایشان به واسطه حضورشان در کشور ببرند حقیقتاً بسیار متفاوت است با ماحصلی که به واسطه مکتوبات ایشان برای ما فراهم می شود. امیدوارم هر چه زودتر شرایطی فراهم شود که بتوانیم از وجود چنین اساتید فرزانه و فاضلی بهرمند شویم.

به عقیده شما چه اقداماتی برای بازگشت این اساتید به کشور ضروری است؟
حقیقتا من مطلع نیستم که اساتید بزرگوار و بنام چون دکتر احمد مهدوی دامغانی و دکتر سید حسین نصر بنا بر کدام قانون نانوشته ای مجوز ورود یا خروج به کشور یا از کشور خویش را ندارند . هر کدام از این عزیزان دارای کارنامه قابل توجه و گران سنگی هستند که خدمات گسترده ای را برای این کشور و جامعه اسلامی به ارمغان آورده است تا آنجایی که بنده مطلعم مسئولین نظام نیز حضور این عزیزان در ایران را مغتنم می دانند و علاقمندند که این عزیزان به کشور بازگردند. من یقین دارم اگر مسئولین کشور ساز و کاری را ترتیب دهند که امنیت جانی و روحی این عزیزان تضمین شود آنها در تصمیم برگشت به کشور تعلل نخواهند کرد و به آغوش وطن باز خواهند گشت. قطعاً پیگیری این امر باید توسط اهالی فرهنگ و علاقمندان به این بزرگواران صورت پذیرد به نظرم در صورتی که این عزیزان به صورت گروهی و با هم موجبات رجعت به وطن را فراهم آورند این امر آسانتر و سهل تر میسر می شود.
امید است که با عنایات خداوند متعال که به زودی شاهد حضور این عزیزان در کشورمان باشیم

گفت و گو از سیده معصومه کلانکی

…………………………………………….
نظر کاربر: یاری گل دره
سلام درود خدا بر شما جناب آقای غفاری، سخنان شما عین حق بود. امیدواریم روزی برسد که دیدگان ما به جمال استادان بزرگواری همچون حضرت دکتر احمد مهدوی دامغانی و دکتر سید حسین نصر دامت برکاتهما روشن شود.ایدون باد ان شاء الله

……………………………………………

نظر کاربر: احمدوحیدی
يكشنبه 13 بهمن 1392 – 10:28

درود بر آقای غفاری عزیز من بنده از زمانی که آگهی نشر این کتاب مستطاب در روزنامه اطلاعات منتشر گردید البته با سهو در چاپ تمثال استاد که عکس برادر ایشان ( جناب استاد دکتر محمود مهدوی دامغانی ) را چاپ کرده بودند از آقای عباس زاده متصدی فاضل ومحترم فروشگاه انتشارات حکمت درخواست نموده ام ولی تاکنون موفق به زیارت این کتاب نگردیده ام امید وارم به زودی موانع انتشار آن مرتفع وکتاب به زیور طبع آراسته گردد و صد البته امیدوارم به زودی شاهد تشریف فرمایی استاد احمد مهدوی دامغانی به کشور وموفق به زیارت ودست بوسی ایشان باشیم.که گذشته ازاین که از مفاخر علمی وادبی و……هستند مایه فخر و افتخار جامعه سردفتران کشور نیز میباشند.

[1]
[2]