کد خبر:18591
پ
فاقد تصویر شاخص

دیدار با دو یار همدانی

بار دیگر توفیق رفیق شد تا در روزگار هشتادسالگی دکتر پرویز اذکایی و برای تجدید دیدار با یار دیرین او استاد ذکاوتی راهی همدان شوم.

میراث مکتوب- دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در سفری به همدان تجدید دیداری داشته است با دکتر پرویز اذکایی و استاد ذکاوتی. در ادامه ضمن گزارشی مختصر از این دیدار، بخش‌هایی از سخنرانی دکتر ایرانی دربارۀ این دو چهرۀ فرهنگی را که در سال 1394 انجام شده، می‌خوانید. 

بار دیگر توفیق رفیق شد تا در روزگار هشتادسالگی دکتر پرویز اذکایی و برای تجدید دیدار با یار دیرین او استاد ذکاوتی راهی همدان شوم و احوال‌پرس این دو بزرگوار باشم. از کتابخانۀ دکتر اذکایی که به کتابخانۀ مرکزی شهر اهدا کرده دیدن کنم. او بیش از ۲۰ هزار کتاب خود را وقف کرده تا پژوهشگران تاریخ و ایران‌شناسی بدان دسترسی داشته باشند. سپس به منزل استاد ذکاوتی رفتم و با او که قریب ۸ سال درگیر بیماری است به دیالیز هفتگی تن داده به گفت‌وگو در زمینۀ کارهای علمی او پرداختم. چندسال پیش در مراسم نکوداشت این دو دانشمند بزرگ همدانی سخنرانی کردم که تفصیل آن در سایت مؤسسه موجود است.

قران سعدین دو یار همدانی

سعادت برگشاد، اقبال را دست              قِران مشتری و زهره، پیوست

در آغاز سخن لازم می‌دانم از تمام برگزارکنندگان و متولیان امور فرهنگی برای برپایی آیین شکوهمند نکوداشت دو کوکب درخشان دانش و فرزانگی آسمان همدان، استادان اذکایی و ذکاوتی – که خداوند سایه شان را بلند جای تر گرداند – سپاسگزاری کنم.

بدون تردید سخن گفتن در باره هریک از این دو دانشی مرد، برای این ناچیز کاریست دشوار، حال چه رسد به اینکه دوستان تکلیف شاق فرمودند تا درباره هردو بزرگوار آن هم در یک مجلس مطلبی بگویم که تکلیفی است مالایطاق و به ادای حق آن عاجزم. از این روی می کوشم تنها به بیان احساسم اکتفا کنم و اندکی درباره کارهای این دوعزیز و همکاریهای بی دریغشان با میراث مکتوب از باب این که:

آب دریا را اگر نتوان کشید         هم به قدر تشنگی باید چشید

سخنی بگویم.

زیرا:

یارم همه دانی و خودم هیچ ندانی            یارب چه کند، هیچ ندان با همه دانی؟

نام اذکایی و ذکاوتی در فرهنگ و تاریخ معاصر این کشور، همواره تعابیر زیبایی چون: دو یار غار، قران سعدین، و به قول حافظ: حریف حجره و گرمابه و گلستان را تداعی می‌کند.

تعبیر لطیفی هم از دوست مشترک دور از وطن جناب دکتر ابوالقاسم امامی در خاطره دارم که همیشه این دو گرامی را “اذکاوتی” خطاب می‌کرد و می‌گفت: نمی‌شود اذکایی بنویسی و ذکاوتی نخوانی و ذکاوتی را ببینی و سراغ اذکایی را نگیری. به همین نسبت شاید هر یک از این دو یار همدل و همزبان شیدای کتاب، وقتی حقیر را می‌بینند، شاید به جای احوال‌پرسی، اول سراغ کتاب جدید از انتشارات میراث مکتوب را از می‌گیرند….

ادامه را در سایت مؤسسه ملاحظه فرمایید.

http://www.mirasmaktoob.com/fa/news/4523

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612