کد خبر:18491
پ
irani-20m

میراث مکتوب و تبدیل تهدیدها به فرصت های ارزشمند

اواخر دولت احمدی نژاد بود. دکتر حسینی وزیر وقت ارشاد در مجتمع باغ زیبا بارعام داد و امر به صرفه جویی و کاستن هزینه ها کرد.

میراث مکتوب – اواخر دولت احمدی ­نژاد بود. دکتر حسینی وزیر وقت ارشاد در مجتمع باغ زیبا بارعام داد و امر به صرفه جویی و کاستن هزینه­ ها کرد. دلار سه برابر شد.

خیلی چیز­ها و نیز هزینه­ های چاپ و نشر هم سربه فلک کشید. از سوی دیگر نه تنها به تناسب این حجم گرانی­ها به بودجه سال بعد اضافه نشد، بلکه 50درصد هم کاهش یافت. نیمی از همکاران پاره وقت شدند. بیمۀ تکمیلی قطع و به زحمت عیدی پایان سال پرداخت شد. اجارۀ دو واحد اداری و انبار برگردۀمان فشار می آورد. بعد از مذاکرات و رفت و آمدهای مکرر در این دولت فخیمه با همراهی وزیرمحترم ارشاد جناب دکتر جنتی واحد طبقه چهار که مربوط به شورای گسترش زبان فارسی بود به میراث واگذارشد. کتابهای زیادی از سالیان قبل درانبار گرد می خورد و گاه در معرض آسیب قرار داشت. با اعلان 50 درصد تخفیف بخشی را به کتابفروشیها و مراکز توزیع و پخش کتاب به ریال تبدیل کردیم و بخش دیگر را به مراکز دیگر از جمله نهاد کتابخاهای عمومی و دانشگاه­­ها با پیگیریهای پیاپی و مستمر تقدیم نمودیم. در فضایی که به رایگان در اختیار­مان قرار داده شده بود، توانستیم از محل وجوهی که با فروش کتب انباری تحصل نمودیم، دو دستگاه چاپ دیجیتال با لوازم جانبی آن مانند دستگاههای برش، صحافی، چسب و سلفون خریداری کنیم. با این کار اعلام کردیم دیگر کتاب نایاب و چاپ تمام از فهرست منشورات مرکز خارج شد و هرکس هر کتابی را نیاز داشته باشد، پس از سفارش و واریز وجه ظرف 20 دقیقه نسخه  مورد نظر خود را البته با جلد نرم دریافت می کند. در این مدت شش ماهه بیش از ده عنوان از کارهای معوقه را در شمارگان محدود (به مقدارلازم برای پخش در کتابفروشیهای طرف قرارداد و سهمیه مصحح) منتشر کردیم و ده عنوان دیگر را در دست داریم.

با این روش هزینه ­های اجارۀ طبقۀ سوم و اجارۀ انبار کتاب حذف شد. تقریبا ماهی ده میلیون تومان صرفه جویی گردید. با خرید این دستگاه کوچک، هم نیازهای بخش تولید مرکز برآورده می شود و هم از بیرون از مرکز، کارهای چاپ پذیرفته می شود.

ورود این دستگاه فکرهای دیگری را در ما زنده کرد. به این معنا که فهرستی از نسخه های نفیس و کهن فارسی و شیعی را که از قبل تهیه کرده بودیم و آرزو می کردیم ناشر آنها باشیم، دوباره به عنوان گزینه مطرح و قابل بررسی روی میزکار قرار گرفت. در همین جا به همه علاقه مندان و دوستداران میراث مکتوب این نوید را می دهیم که آمادۀ دریافت آثار تصحیحی و پیشنهادهایشان برای انتشار متون به صورت نسخه برگردان هستیم.    

پر واضح بود که در این شرایط سخت اقتصادی، روی پای چوبین ایستادن، امری شاق بل مالایطاق است. اما به برکت این دشواریها و تنگناها، گل توکل و چاره جوییها شکفت و حنظلۀ عسر ایام به شهد یسر بدل گشت و آنچه از خدا خواسته بودیم در اندک زمان بارور گردید و کوشش برای تحقق امیدهای بیشتر دوچندان شد.

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر         آری شود و­لیک به خون جگر شود

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612