- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

همایش «نسخه های خطی و متون چاپی فارسی در شبه قاره»

میراث مکتوب – همایش «نسخه های خطی و متون فارسی در شبه قاره» با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از کارشناسان نسخ خطی از ایران، پاکستان، هند و ترکیه روز چهارشنبه 21 تیرماه در مجتمع باغ زیبا برگزار شد.
در این همایش دو نشست با موضوع «چاپ و نشر آثار فارسی در شبه ‌قاره» و «فهرست ‌نویسی و کتاب ‌شناسی آثار فارسی در شبه‌ قاره» با حضور اساتید برجستۀ این حوزه برگزار شد.
در نخستین نشست، معین ‌الدین عقیل به موضوع تاریخچۀ چاپ سنگی در شبه ‌قاره، شریف ‌حسین قاسمی به بررسی نقش پرفسور سیدامیرحسین عابدی در شناخت زبان و ادبیات فارسی در هند، ناتالینا ایوانووا به فرهنگ میانجی در شناخت اروپائیان از ایران، محسن جعفری ‌مذهب به چاپخانه خانگی در شبه‌ قاره و کامران فانی به نقش بلند شبه ‌قاره در چاپ کتاب ‌های فارسی پرداخت.
در دومین نشست موضوعاتی چون اهمیت فهرست کتاب‌های چاپی فارسی شبه‌ قاره برای قلمرو فارسی و مطالعات اسلامی و عرفانی، خدمات فهرست‌ نویسی و کتاب‌ شناسی عارف نوشاهی، فهرست ‌نویسی نسخه‌های خطی و چاپی در شبه قاره، نشر آثار فرهنگی ایران در شبه‌ قاره (مخطوطات و آثار چاپی)، پیشینۀ تدوین کتاب ‌شناسی ‌های چاپی و کار سترگ عارف نوشاهی و میراث مکتوب مفاخر ایران، مآثر پاکستان از منظر کارشناسانی چون نجدت توسون، عصمت درانی، عارف نوشاهی، اکبر ثبوت، حسن انوشه و محمد حسین تسبیحی بررسی شد.
در پایان این همایش با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از مقام عارف نوشاهی، نسخه شناس و فهرست نویس شهیر پاکستانی تجلیل شد.
[1]
[2]