میراث مکتوب – ششمین شمارۀ مجلۀ اینترنتی تاریخ نگاری هنر Journal of Art Historiography به تازگی منتشر شده است.این نشریه را بخش تاریخ هنر انستیتوی هنر های زیبای باربر The Barber Institute of Fine Arts در دانشگاه بیرمنگام The University of Birmingham بریتانیا منتشر می سازد و برای آن به وجود آمده است تا از تحقیقات و مطالعات دانشگاهی در باره تاریخ و فن تاریخ نویسی پشتیبانی کند و در راه ترویج آن بکوشد و نخستین نشریه ای است که اختصاصا به این کار می پردازد.
محققان علاقه مند می توانند مقالات، یادداشت ها، بررسی های کتاب ومقاله های دیگران، نامه ها، پژوهش های سرگذشتنامه ای و ترجمه های خود را برای این مجله که هر سال در ماه دسامبر و ژوئن انتشار می یابد، ارسال کنند.
تلفن و آدرس الکترونیکی نشریه ناریخ نگاری هنر به قرار زیر است:
. tel. +44 (0)115 9523320
email: r.woodfield@bham.ac.uk
واما آخرین شماره این نشریه پژوهشی موضوع تاریخ نگاری هنر اسلامی ISLAMIC ART HISTORIOGRAPHYاست که مویا کاری Moya Carey عضو علمی موزه ویکتوریا وآلبرت(V&A) بریتانیا و مارگارت اس گریوز Margaret S. Graves استاد دانشگاه ایندیانای امریکا( Indiana University) سر دبیری آن را با عنوان میهمان برعهده دارند. افزون برمقدمه آنان که از تاریخ نگاری هنر و معماری اسلامی سخن می گوید چندین مقاله با ارزش به قلم دانشمندان و محققان این رشته را می توان دید که همگی با موضوع هنر در جهان اسلام ارتباط دارند. از نیکویی های این نشریه با ارزش یکی آن است که استفاده از آن از راه اینترنت امکان پذیر است خاصه برای مسلمانانی که به زبان انگلیسی آشنایی دارند؛ نیز فرصتی ست مغتنم برای محققان ایرانی که سهم شگرف هنرمندان بزرگ ایران زمین را در پیدایش هنر و معماری اسلامی – ایرانی در این مجله، که به سبب اینترنتی بودنش خوانندگان بسیاری را در سراسر جهان به سوی خود می کشد، نمایش دهند. گروهی از نویسندگان این شماره عبارتند از: زین سماوی Zeynep Simavi، رابرت هیلن برند Robert Hillenbrand یوکا کادویی Yuka Kadoi کیلان اورتون Keelan Overton، آماندا فیلیپس
Amanda Phillis کریستین گروبر Christiane Gruber اوا تروئلنبرگ Eva Troelenberg لارا اگلتون Lara Eggleton، حسین کشانی Hussein Keshani, ناصر رباط Nasser Rabbat ، ماریام روسر اون Mariam Rosser-Owen، وندی شاو Wendy Shaw.
فهرست انگلیسی مطالب این شماره ویژه به شرح زیر است:
ISLAMIC ART HISTORIOGRAPH
Guest edited by Moya Carey (V&A) and Margaret S. Graves (Indiana University)
Introduction
Moya Carey and Margaret S. Graves, ‘Introduction: Historiography of Islamic art and architecture, 2012’۶-MCG/1
Prologue
Avinoam Shalem, ‘What do we mean when we say “Islamic art”? A plea for a critical rewriting of the history of the arts of Islam’ ۶-AS/1
Scholars and showmen
Zeynep Simavi, ‘Mehmet Ağa-Oğlu and the formation of the field of Islamic art in the United States 6-ZS/1
Robert Hillenbrand, ‘Oleg Grabar: the scholarly legacy ,6-RH/1
Yuka Kadoi, ‘Arthur Upham Pope and his “research methods in Muhammadan art”: Persian carpets’ ۶-YK/1
Connoisseurs, collectors and consumers
Keelan Overton, ‘A history of Ottoman art history through the private database of Edwin Binney, 3rd’ ۶-KO/1
Amanda Phillips, ‘The historiography of Ottoman velvets, 2011-1572: scholars, craftsmen, consumers’ ۶-AP/1
Christiane Gruber, ‘Questioning the “classical” in Persian painting: models and problems of definition’ ۶-CG/1
The recorded object: collating the canon
Eva Troelenberg, ‘Regarding the exhibition: the Munich exhibition Masterpieces of Muhammadan Art (1910) and its scholarly position’۶-ET/1
Lara Eggleton, ‘History in the making :the ornament of the Alhambra and the past-facing present’ ۶-LE/1
Hussein Keshani, ‘Towards digital Islamic art history’ ۶-HK/1
The limits of Islamic art history
Nasser Rabbat, ‘What is Islamic architecture anyway?’ ۶-NR/1
Mariam Rosser-Owen, ‘Mediterraneanism: how to incorporate Islamic art into an emerging field’ ۶-MRO/1
Margaret S. Graves, ‘Feeling uncomfortable in the nineteenth century’ ۶-MSG/1
Wendy Shaw, ‘The Islam in Islamic art history: secularism and public discourse’ ۶-WS/1
Translation
Fatima Quraishi, ‘Asar-ul-Sanadid: a nineteenth-century history of Delhi’ ۶-FQ/1
Documents
Sheila S. Blair and Jonathan M. Bloom, ‘The Mirage of Islamic Art: Reflections on an Unwieldy Field’, The Art Bulletin, 85(1), 2003. Reproduced by permission of the authors and the College Art Association. 6-SSB/1
Robert Hillenbrand, ‘Studying Islamic Architecture: Challenges and Perspectives’, Architectural History, 46, 2003. Reproduced by permission of the author and the Society of Architectural Historians of Great Britain. 6-RH/2
Finbarr Barry Flood, ‘From the Prophet to Postmodernism? New World Orders and the End of Islamic Art’, in Elizabeth Mansfield, ed., Making Art History: A Changing Discipline and its Institutions, London and New York: Routledge, 2007. Reproduced by permission of the author and publishers. 6-FBF/1
Gülru Necipoğlu, ‘The Concept of Islamic Art: Inherited Discourses and New Approaches’, in Benoît Junod, Georges Khalil, Stefan Weber and Gerhard Wolf, eds, Islamic Art and the
یادداشت از حسن لاهوتی
محققان علاقه مند می توانند مقالات، یادداشت ها، بررسی های کتاب ومقاله های دیگران، نامه ها، پژوهش های سرگذشتنامه ای و ترجمه های خود را برای این مجله که هر سال در ماه دسامبر و ژوئن انتشار می یابد، ارسال کنند.
تلفن و آدرس الکترونیکی نشریه ناریخ نگاری هنر به قرار زیر است:
. tel. +44 (0)115 9523320
email: r.woodfield@bham.ac.uk
واما آخرین شماره این نشریه پژوهشی موضوع تاریخ نگاری هنر اسلامی ISLAMIC ART HISTORIOGRAPHYاست که مویا کاری Moya Carey عضو علمی موزه ویکتوریا وآلبرت(V&A) بریتانیا و مارگارت اس گریوز Margaret S. Graves استاد دانشگاه ایندیانای امریکا( Indiana University) سر دبیری آن را با عنوان میهمان برعهده دارند. افزون برمقدمه آنان که از تاریخ نگاری هنر و معماری اسلامی سخن می گوید چندین مقاله با ارزش به قلم دانشمندان و محققان این رشته را می توان دید که همگی با موضوع هنر در جهان اسلام ارتباط دارند. از نیکویی های این نشریه با ارزش یکی آن است که استفاده از آن از راه اینترنت امکان پذیر است خاصه برای مسلمانانی که به زبان انگلیسی آشنایی دارند؛ نیز فرصتی ست مغتنم برای محققان ایرانی که سهم شگرف هنرمندان بزرگ ایران زمین را در پیدایش هنر و معماری اسلامی – ایرانی در این مجله، که به سبب اینترنتی بودنش خوانندگان بسیاری را در سراسر جهان به سوی خود می کشد، نمایش دهند. گروهی از نویسندگان این شماره عبارتند از: زین سماوی Zeynep Simavi، رابرت هیلن برند Robert Hillenbrand یوکا کادویی Yuka Kadoi کیلان اورتون Keelan Overton، آماندا فیلیپس
Amanda Phillis کریستین گروبر Christiane Gruber اوا تروئلنبرگ Eva Troelenberg لارا اگلتون Lara Eggleton، حسین کشانی Hussein Keshani, ناصر رباط Nasser Rabbat ، ماریام روسر اون Mariam Rosser-Owen، وندی شاو Wendy Shaw.
فهرست انگلیسی مطالب این شماره ویژه به شرح زیر است:
ISLAMIC ART HISTORIOGRAPH
Guest edited by Moya Carey (V&A) and Margaret S. Graves (Indiana University)
Introduction
Moya Carey and Margaret S. Graves, ‘Introduction: Historiography of Islamic art and architecture, 2012’۶-MCG/1
Prologue
Avinoam Shalem, ‘What do we mean when we say “Islamic art”? A plea for a critical rewriting of the history of the arts of Islam’ ۶-AS/1
Scholars and showmen
Zeynep Simavi, ‘Mehmet Ağa-Oğlu and the formation of the field of Islamic art in the United States 6-ZS/1
Robert Hillenbrand, ‘Oleg Grabar: the scholarly legacy ,6-RH/1
Yuka Kadoi, ‘Arthur Upham Pope and his “research methods in Muhammadan art”: Persian carpets’ ۶-YK/1
Connoisseurs, collectors and consumers
Keelan Overton, ‘A history of Ottoman art history through the private database of Edwin Binney, 3rd’ ۶-KO/1
Amanda Phillips, ‘The historiography of Ottoman velvets, 2011-1572: scholars, craftsmen, consumers’ ۶-AP/1
Christiane Gruber, ‘Questioning the “classical” in Persian painting: models and problems of definition’ ۶-CG/1
The recorded object: collating the canon
Eva Troelenberg, ‘Regarding the exhibition: the Munich exhibition Masterpieces of Muhammadan Art (1910) and its scholarly position’۶-ET/1
Lara Eggleton, ‘History in the making :the ornament of the Alhambra and the past-facing present’ ۶-LE/1
Hussein Keshani, ‘Towards digital Islamic art history’ ۶-HK/1
The limits of Islamic art history
Nasser Rabbat, ‘What is Islamic architecture anyway?’ ۶-NR/1
Mariam Rosser-Owen, ‘Mediterraneanism: how to incorporate Islamic art into an emerging field’ ۶-MRO/1
Margaret S. Graves, ‘Feeling uncomfortable in the nineteenth century’ ۶-MSG/1
Wendy Shaw, ‘The Islam in Islamic art history: secularism and public discourse’ ۶-WS/1
Translation
Fatima Quraishi, ‘Asar-ul-Sanadid: a nineteenth-century history of Delhi’ ۶-FQ/1
Documents
Sheila S. Blair and Jonathan M. Bloom, ‘The Mirage of Islamic Art: Reflections on an Unwieldy Field’, The Art Bulletin, 85(1), 2003. Reproduced by permission of the authors and the College Art Association. 6-SSB/1
Robert Hillenbrand, ‘Studying Islamic Architecture: Challenges and Perspectives’, Architectural History, 46, 2003. Reproduced by permission of the author and the Society of Architectural Historians of Great Britain. 6-RH/2
Finbarr Barry Flood, ‘From the Prophet to Postmodernism? New World Orders and the End of Islamic Art’, in Elizabeth Mansfield, ed., Making Art History: A Changing Discipline and its Institutions, London and New York: Routledge, 2007. Reproduced by permission of the author and publishers. 6-FBF/1
Gülru Necipoğlu, ‘The Concept of Islamic Art: Inherited Discourses and New Approaches’, in Benoît Junod, Georges Khalil, Stefan Weber and Gerhard Wolf, eds, Islamic Art and the
یادداشت از حسن لاهوتی