کد خبر:15755
پ
D8B4D8B1D8AD20D8ADD8A7D981D8B820D985D8B9DB8CD986

شرح غزلیات حافظ محمد معین منتشر شد

«گنجینۀ عرفان» شرح غزل‌های حافظ توسط محمد معین بعد از هشتاد سال از سوی نشر صدای معاصر منتشر شد.

میراث مکتوب- «گنجینۀ عرفان» شرح غزل‌های حافظ توسط محمد معین بعد از هشتاد سال از سوی نشر صدای معاصر منتشر شد.

گنجینۀ عرفان که شرح غزل‌های حافظ است، حدود هشتاد سال پیش تألیف شده است. مهدخت معین دختر استاد معین ده سال روی آن کار کرده تا برای چاپ آماده شود. او پیش از این در گفت‌وگوی مفصل با ایبنا علت تأخیر برای شروع کار چاپ گنجینه را اولویت چاپ جلد دوم «مزدیسنا و ادب پارسی» اعلام کرده که قبلا چاپ نشده بود و نکته دیگر آن که استاد معین بعد از تألیف کتاب در دهه 1320 تا سال 1342 به‌تدریج روی کتاب کار کرده و ارجاعاتی به منابع و مآخذ دیگر داده بود که بایستی از آن مآخذ به گنجینه نقل می‌شده.

گنجینۀ عرفان با اینکه نسخه‌ای قدیمی است و سال‌ها پیش تألیف شده، مواردی در معانی و مفاهیم ابیات در این شرح ارائه شده که هنوز کم‌نظیر یا بی‌نظیر است. استنباط و ذوق مؤلف در دریافت و کشف مفاهیم و معانی ابیات شگفت‌انگیز است. نکتۀ دیگر نقل‌قول از مآخذ و مراجع قدیمی توسط مؤلف است. این مراجع اکنون کمتر در دسترس است و اطلاع بر مطالب آن‌ها در زمینۀ حافظ‌شناسی مفید و مؤثر است و مؤلف گنجینۀ عرفان این امکان را برای ما فراهم کرده است. ضمنا استاد معین به نقل قول از مراجع قدیمی اکتفا نکرده و آن‌ها را نقد هم نموده است و دلایلی در رد یا تأیید آن‌ها ارائه داده است. همچنین در این کتاب افاداتی شفاهی از فضلا و ادبای عصر مانند مانند علّامه دهخدا، علّامه قزوینی، استاد فروزانفر، استاد منوچهر مرتضوی و غیره نقل شده است.

این اثر از سوی نشر صدای معاصر در 752 صفحه با قیمت 190هزارتومان منتشرشده است.

منبع: ایبنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612