کد خبر:15250
پ
Sawaqib20Al-Manaqib20Ed_Nazr20_page-0001

انتشار «ثواقب المناقب» در شرح حال بزرگان سلسلۀ نوشاهیه

کتاب «ثواقب المناقب» در شرح حال بزرگان سلسلۀ نوشاهیه به کوشش دکتر نذر حسین چودری و تقریظ از دکتر عارف نوشاهی منتشر شد.

میراث مکتوب- «ثواقب المناقب» تألیف محمد ماه صداقت کنجاهی (وفات ۱۱۴۸ھ) یکی از منابع مهم تاریخ سلسلۀ قادریه نوشاهیه به زبان فارسی است که در ۱۱۲۶هجری قمری در شرح حال حاجی محمد نوشه گنج‌بخش (۹۵۹- ۱۰۶۴ق) سرسلسلۀ نوشاهیه و اولاد و مریدان او نگاشته شده است.

اساس این کتاب اثر فارسی دیگری با نام «احوال و مناقب نوشه گنج‌بخش» تألیف میرزا احمدبیگ لاهوری (در ۱۱۰۷ق) است. صداقت مطالب سادة نثر لاهوری را به نثر متکلف درآورده و در آن صنایع بدایع مختلف به کار برده است و چون مؤلف طبع شعر هم داشته، در موارد متعدد اشعار خود را نیز داخل کرده است.

این اثر یکی از شاهکارهای نثر مصنوع شبه قاره با صدها تشبیه و استعاره است که به پیروی از امیر خسرو دهلوی نگاشته شده است.

دکتر نذر حسین چودری، دانشجوی پاکستانی، در سال ۱۹۸۰ میلادی تصحیح این کتاب را به عنوان پایان‌نامه دکتری ادبیات فارسی در دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گذرانیده بود که پس از چهل سال اکنون در ۲۰۲۰م  به همت خودش در اسلام‌آباد پاکستان منتشر شده است.

کتاب علاوه بر متن، شامل مقدمه، تعلیقات و فرهنگ به قلم مصحح و تقریظ از دکتر عارف نوشاهی است. دکتر چودری، استاد بازنشستۀ زبان و ادبیات فارسی است.

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612