کد خبر:14218
پ
2D8B9D8B5D985D8AA20D8A7D8B3D985D8A7D8B9DB8CD984DB8C_0

دکتر عصمت اسماعیلی درگذشت

خانم دکتر عصمت اسماعیلی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، پس از تحمل یک دورۀ بیماری، درگذشت.

میراث مکتوب- خانم دکتر عصمت اسماعیلی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان، پس از تحمل یک دورۀ بیماری، درگذشت.

دکتر ایرانی در یادداشتی کوتاه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد ضمن تسلیت درگذشت خانم دکتر اسماعیلی نوشت: «چند روز پیش که مطلع شده بودم ایشان گرفتار کرونا شدند تلفن کردم؛ جواب دریافت نشد. پیامی فرستادم. اما متأسفانه گویا ریه‌ها را از دست داده بودند و امکان گفت‌وگو حاصل نشد».

ایشان در ادمه با اشاره به همکاری مرحوم خانم دکتر اسماعیلی با مؤسسۀ میراث مکتوب نوشته است: «چند سال پیش با ایشان قرارداد چاپ دیوان شفروه را که رساله دکترای‌شان بود بستیم. این کار برای بازبینی تحویل جناب میرافضلی شد که امیدوارم امسال به یاد ایشان بتوانیم چاپ کنیم. استاد ادبیات دانشگاه سمنان بودند. دوسه سالی که از طرف وزارت علوم به مجارستان عازم شده بودند پیوند علمی میراث مکتوب با آکادمی علوم مجارستان را برقرار کردند که بعد منجر به عقد تفاهمنامۀ همکاری بین ما و آن آکادمی شد. درگذشت ایشان را به جامعه ادبی و دانشگاه سمنان و دوستدارانشان تسلیت می‌گویم.

خداوند روح ایشان را مشمول رحمت خود گرداند».

تصحیح دیوان بستان الادب، تألیف در جاری زمان (درسنامۀ دانشگاهی برای فارسی عمومی ) جمله‌سازی ساده فارسی(برای عرب زبان‌ها)، توصیف دستوری گویش سرخه‌ای و تدوین مجموعه مقالات همایش بین المللی گویش‌های مناطق کویری ایران، و مجموعه مقالات نخستین همایش ملی پژوهش در گویش سمنانی، کتاب‌های منتشر شدۀ خانم دکتر اسماعیلی است.

بازنمود نفوذ و تأثیر زبان فارسی در فرهنگ‌نامه عربی- ترکی اختری کبیر، مطالعه تطبیقی موتیو «خط» در دیوان نظیری و غزل‌های صائب، بررسی کارکردهای نشانه ـ معنا شناختی نور بر اساس قصه‌ای از مثنوی، معرفی نسخه کارنامۀ عشق اثر آنند رام مخلص، معرفی آنند رام مخلص لاهوری و نسخه هنگامۀ عشق، رویکرد نشانه ـ معنا شناختی فرآیند مربع معنایی به مربع تنشی در حکایت دقوقی مثنوی، ریخت‌شناسی داستان‌های «فرج بعد از شدت»، مکانه الشام و القدس فی النصوص الادبیه الفارسیه ناصر خسرو، و سورئالیسم و مقالات شمس از جمله مقالات ایشان است.

مرحوم عصمت اسماعیلی که با همکاری دانشگاه سمنان به مدت سه و نیم سال (۱۳۹۴-۱۳۹۶) به عنوان استاد اعزامی در دانشگاه بوداپست مشغول تدریس زبان فارسی بود، با همکاری دانشگاه سمنان و سفارت جمهوری اسلامی ایران خانۀ زبان ایران را نیز در بوداپست راه‌اندازی کرد.

مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب مصيبت وارده را به خانواده محترم ایشان و همکاران و دانشجویان‌شان تسليت گفته و از درگاه ايزد منان برای آن مرحومه، علوّ درجات و برای بازماندگان، صبر و شكيبايى آرزومند است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612