کد خبر:13539
پ
D8ADD8A7D981D8B8_1

نمایشگاهی از نسخه‌های خطی دیوان حافظ

به مناسبت فرا رسیدن روز بزرگداشت حافظ شیرازی، نمایشگاهی از نسخه‌های خطی دیوان حافظ برپا شده است.

میراث مکتوب- موزۀ کتاب و میراث مستند ایران به مناسبت فرا رسیدن روز بزرگداشت حافظ شیرازی، نمایشگاهی با عنوان «خسرو شیرین‌دهنان» برگزار کرده است.

 

در این نمایشگاه ۱۶ تصویر از نسخه‌های خطی دیوان حافظ از دوره‌های گوناگون به نمایش درآمده ‌است.

این نفایس از لحاظ خط، آرایه‌ها، سبک، گسترۀ جغرافیایی و تاریخی منحصر بفرد بوده و هرکدام از نمونه‌های بدیع هنری عصر خویش به شمار می‌آیند. خطوط متنوّع از نستعلیق و شکسته‌نستعلیق تا خطوط تحریری، آرایه‌های زیبای اسلیمی-ختایی، کاغذهای ابری رنگارنگ وزینت‌بخش این آثار بوده و نشان‌دهنده ارادت عمیق ایرانیان و فارسی‌زبانان به سروده‌های این شاعر شیرین‌سخن شیرازی است.

این نمایشگاه محیطی که در چارچوب همکاری مشترک میان موزۀ کتاب و میراث مستند ایران و موزۀ ملّی ملک برپا شده؛ تا ۳۰ مهرماه، همه روزه در ورودی موزۀ سازمان دایر خواهد بود.

خواجه شمس‌الدین محمّد بن بهاءالدین محمّد حافظ شیرازی، شاعر سدۀ هشتم هجری، در سال ۷۲۷ هجری قمری در شیراز دیده به جهان گشود. از او به «لِسان الغِیب»، «تَرجُمان الاَسرار»، «لِسان العُرفا» و «ناظِم الاُولیاء» یاد ‌می‌کنند.

وی از بزرگ‌ترین شاعران غزل‌سرای ایران و جهان به شمار می رود. حافظ را نمی‌توان از سنخ شاعران تک‌ساحتی محسوب و تفکر شاعرانه‌اش را تنها به یک وجه خالص تفسیر و تأویل کرد. شعر حافظ دارای ابعاد متنوع، سرشار از راز و رمز و پرسش از حقیقتِ هستی است.

هر ساله در تاریخ ۲۰ مهر مراسم بزرگ‌داشت حافظ با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی در محل آرامگاه او برگزار می‌شود.

به گفته استاد محمّدجعفر یاحقی، کمالی سروستانی که روز بزرگداشت حافظ را به ثبت رسانده در خصوص این موضوع گفته‌است؛ وقتی دیوان حافظ را ورق می‌زنیم صحبت از مهر، دوستی و محبت است. شأن حافظ در میان شاعران بسیار بالا است و نمرۀ حافظ هم بیست است. بنابراین ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612