کد خبر:13366
پ
Untitled-3_442488_0

تمایل «انجمن جلال‌الدین رومی تونس» به همکاری با اندیشمندان ایرانی

رییس انجمن جلال‌الدین رومی تونس خواستار معرفی و ارائۀ آثار اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایرانی در این کشور شد.

میراث مکتوب- میثم فراهانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، با منصر الهذیلی، استاد زبان و تمدن فرانسوی دانشگاه قیروان و رییس انجمن پیشرفت فکری و تمدنی جلال‌الدین رومی دیدار و در مورد چشم‌انداز همکاری‌های علمی ـ بین‌المللی مورد علاقه طرفین بحث و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، منصر الهذیلی با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایرانی در زمینه‌های مختلف ادبی، هنری و عرفانی، از آثار عظیم علمی و ادبی علماء، متفکران، نویسندگان و شعرای برجستۀ ایرانی به عنوان یکی از ذخایر برجستۀ فکری که از دیرباز مورد توجه علاقه‌مندان به فرهنگ، تمدن و ادبیات ایرانی بوده است، یاد کرد.

وی تأکید کرد: یکی از نقاط برجسته در زندگی دانشمندان ایرانی، تربیت شاگردانی حاذق و برجسته در زمینه‌های مختلف است که هر کدام از آن‌ها طی سالیان طولانی به عنوان یکی از صاحب‌نظران فلسفی، ادبی، عرفانی، هنری و … در تاریخ فرهنگ ایرانی درخشیده‌اند و آثارشان همچنان مورد توجه دانشمندان و محققان قرار می‌گیرد.

رییس انجمن پیشرفت فکری و تمدنی جلال‌الدین رومی با اشاره به جدید التأسیس بودن این انجمن، خواستار همکاری رایزنی فرهنگی ایران برای حضور گروه‌های هنری، اساتید و اندیشمندان در حوزه عرفان و تصوف در ایام میلاد النبی(ص) در تونس شد.

وی افزود: این انجمن از ارائه و نمایش آثار هنری، فیلم‌های کوتاه در زمینۀ معرفی ایران و نیز سخنرانی اندیشمندان و شخصیت‌های علمی ایرانی جهت پخش در سایت رسمی انجمن به منظور معرفی به نخبگان دانشگاهی و علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایرانی استقبال خواهد کرد.

فراهانی نیز در این دیدار ضمن تبیین پیشرفت‌های علمی و معرفی انجمن‌های علمی و ادبی کشورمان از آمادگی رایزنی فرهنگی ایران نسبت به فراهم ساختن زمینه‌های همکاری و نیز معرفی آثار علمی اندیشمندان و متفکران ایرانی به جامعۀ علمی تونس و آثار علمی جامعۀ دانشگاهی تونس به ایران، به منظور تقویت همکاری‌های مشترک، سخن گفت.

رایزن فرهنگی کشورمان در تونس، موضوع فرهنگ را نقطه اتصال و فصل مشترک بین همه جوامع برشمرد و بیان کرد: سلائق گوناگون با دیدگاه‌های متفاوت می‌توانند با تمسک به نقاط اشتراک فرهنگی، روابط خود را در زمینه‌های گوناگون استحکام بخشیده و این همکاری‌ها در آینده می‌تواند نتایج بسیار خوبی را برای جامعۀ علمی کشورها به همراه داشته باشد.

وی همچنین از برگزاری نشست علمی «بررسی آراء و اندیشه‌های ملاصدرا و ابن خلدون» با همکاری برخی از دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه دو کشور در آینده نزدیک خبر داد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612