کد خبر:13311
پ
671552312020_0

غدیریۀ قاضی نظام‌الدین اصفهانی

این مقاله به بررسی نسخ و نیز تحليل و شرح قصيدۀ نونيۀ قاضی نظام‌الدين اصفهانی در ستايش امام علی(ع) اختصاص دارد.

میراث مکتوب- ابوسعد محمّد بن اسحاق بن المطهر، معروف به قاضى نظام‏‌الدين اصفهانى، دانشمند و شاعر ذولسانين اصفهان در قرن هفتم هجرى، و ستايشگر خاندان سرشناس جوينى است. وى به تقريب در اوايل ‏قرن هفتم هجرى متولّد شده، و به يقين پيش از سال 631ق و تا سال 681ق در قيد حيات‏ بوده ‏است. خاندان قاضى همه اهل علم و تعليم بوده‏‌اند و «قضاء» منصب خانوادگى اوست، چنان كه او خود، قاضى القضاة اصفهان بوده ‏است.

نگارندگان مقالۀ «غدیریۀ قاضی نظام‌الدین اصفهانی»، در مقالۀ خود، پس از مقدمه‏‌اى كوتاه‏ در شرح زندگى و آثار قاضی نظام‌الدين اصفهانی، قصيدۀ نونيۀ او در ستايش امام علی(ع) را با استناد به دست‏نويس‏‌های ‏آثارِ او، گزارده و بر اساس سنت تصحيح نسخ خطی، به بررسی اختلاف نسخ و سپس، تحليل ساختار قصيده و شرح و ترجمۀ يکايک ابيات آن پرداخته‌اند.

از مهم‌ترين نتايج اين پژوهش، که با روش توصيفی ـ تحليلی، توسط سید کمال موسوی و سیدمحمدرضا ابن الرسول انجام گرفته، این است که قاضی نظام‌الدين در اين سروده به‌عنوان عالِمی شيعی ظاهر می‌شود و مناقبی از اميرمؤمنان(ع) را نقل می‌کند که تنها در متون شيعه مذکور است.

متن کامل مقاله را که در شمارۀ 62 دوفصلنامۀ آینۀ میراث (بهار و تابستان 1397) به چاپ رسیده از اینجا دریافت کنید.

دیگر مقالات این شمارۀ آینۀ میراث را نیز می‌توانید در اینجا ببینید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612