کد خبر:13058
پ
580

امکان دسترسی آنلاین به 4000 نسخه خطی عمان

به همت وزارتِ تراث و فرهنگ عمان امکان دسترسی آنلاین به بیش از 4 هزار نسخه خطی موجود در این کشور فراهم شد.

میراث مکتوب- به همت «مرکزِ نسخه‌هایِ خطّیِ وابسته به وزارتِ تراث و فرهنگِ عمّان» بیش از 4 هزار نسخه خطی موجود در کتاب‌خانه‌هایِ عمومی و کتاب‌خانه‌هایِ شخصی در موضوعاتِ تفسیر، حدیث، علوم قرآن، فقه، ادب، تاریخ، زبانِ عربی، نجوم، طب و علومِ دریا در اختیارِ تمامِ پژوهشگران و متخصّصانِ نسخه‌هایِ خطّی در سراسرِ جهان قرار گرفته است.

نسخه‌خطّی «الجمع بین الصّحیحین» از ابی ابوعبدالله محمد بن ابی نصر الحمیدی قدیمی‌ترین نسخه رسمی عمان در حدیث به سال 617 هجری برمی‌گردد.  نسخه‌خطّیِ الطبیب راشد بن عمیرة الهاشمی که به 654 هجری برمی‌گردد نسخه منحصر به فردی در طب است.

«مرکزِ نسخه‌هایِ خطّیِ وابسته به وزارتِ تراث و فرهنگِ عمّان» برای دستیابی به این نسخه‌های خطّی و رایزنی با صاحبانِ نسخه‌هایِ خطّی تلاش‌هایِ زیادِ مادّی و معنویِ انجام داده است.

آمارِ این مرکز، نشان می‌دهد که کتاب‌های «الدّلائل و الأخبار فی خصائص ظفار- تاریخِ ظفار» تألیف: عبدالله بن جعفر الکثیری (قرنِ 10 هجری) و «المختار من شعر أبی نواس» (تألیف:حسن بن هانی أبونواس) از زمانِ افتتاح تا کنون بیشترین بازدید را داشته است.

همچنین نسخه‌هایِ خطّیِ «قاموس الشریعة» (از: جمیل بن خمیس السعدی) و «بیان الشرع» (از: محمّد بن إبراهیم الکندی) بیشترین فروش را داشته است.

برای «الکواکب الدریة تسبیع البردة البوصیریة» (از: عبدالله بن عمر الشیرازی البیضاوی) و «السیر و الأنساب الحمراء» (از: سلمة بن مسلم العَوتبی) نیز بیشترین دفعات خوانده شدن ثبت شده است.

«مرکزِ نسخه‌هایِ خطّیِ وابسته به وزارتِ تراث و فرهنگِ عمّان» امیدوار است که با در اختیار گرفتن این نسخه‌ها، تصحیح‌هایِ علمی بر رویِ آنها انجام گیرد و این تصحیح‌ها، چاپ و توزیع شوند.

برای دسترسی به نسخه آنلاین این مخطوطات اینجا کلیک کنید.

منبع: پایگاه خبری نسخ خطی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612