کد خبر:13017
پ
فاقد تصویر شاخص

احوال، افکار و آثار علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء

کتاب احوال، افکار و آثار علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء توسط مؤسسۀ کتاب‌شناسی شیعه منتشر شد.

میراث مکتوب- کتاب احوال، افکار و آثار علامه شیخ محمدحسین کاشف الغطاء، تألیف مشترک سید جواد ورعی و حبیب عفیفی، توسط مؤسسۀ کتاب‌شناسی شیعه چاپ و منتشر شد.

این اثر شامل معرفی جامع و دقیق همهٔ آثار، اعم از کتاب‌ها، مقاله‌ها، نامه‌ها، اجازه‌ها، تقریظ‌ها، تصحیح‌ها و تعلیقه‌ها، نیز نسخه‌ها، چاپ‌ها و ترجمه‌های آثار و سالشمار تفصیلی زندگی علامه محمّدحسین کاشف الغطاء است.

کتاب «احوال، افکار، آثار علامه شیخ محمّدحسین کاشف الغطاء» (م۱۳۷۳)، یکصدویکمین عنوان از سلسله منشورات «بزرگان شیعه» است که در قالب طرحی گسترده در مؤسسهٔ کتاب‌شناسی شیعه در دست تحقیق، تألیف و انتشار است.

علامه کاشف‌الغطاء در مقوله‌های گوناگون از ایراد خطابه و سخنرانی در محافل مختلف گرفته تا نوشتن کتاب، مقاله، نقد و ملاقات و مذاکره با علمای بزرگ شیعه و سنی و سفرهای متعدد و شرکت در کنگره‌های بین‌المللی به دفاع جانانه از اسلام و مذهب شیعه پرداخت که همه اینها در کتاب حاضر بیان شده است.

این اثر در بیش از هزار صفحه و در دو بخش سامان یافته است. بخش اول «احوال و اندیشه‌ها» به قلم حجت‌الاسلام سید جواد ورعی و بخش دوم «نسخه‌شناسی و کتابشناسی تفصیلی» به قلم حجت‌الاسلام حبیب عفیفی نگاشته شده است و هر بخش از هشت فصل و چند پیوست تشکیل می‌شود.

زندگی‌نامه، ابعاد علمی، شخصیت فقهی، شخصیت اجتماعی، سیاسی، شخصیت اخلاقی، حوزه، روحانیت و مرجعیت، اهم آثار و تألیفات و وفات عناوین فصول بخش اول از صفحه 25 تا 333 این کتاب را دربرمی‌گیرد.

در ادامه و در پیوست‌های بخش اول مصاحبه‌هایی با تعدادی از شاگردان کاشف الغطاء، و دو مقاله، از ویژه‌نامۀ روزنامه جمهوری اسلامی، به نام «آوای بیداری» به مناسبت چهلمین سال درگذشت کاشف الغطاء در سال ۱۳۷۲، به چاپ رسیده است.

 کتابها و مقاله‌ها (شامل 78 اثر)، تعلیقه‌ها و حاشیه‌ها (شامل 37 اثر)، تقریظها، و مقدمه‌ها، اجازه‌ها و تاییدها، نامه‌ها و تلگرافها، تصحیح‌ها، تنقیح‌ها و استنساخ‌ها، تقریرها، تعریب‌ها، تحریرها، اعلامیه‌ها، مصاحبه‌ها و گفتارها، استفتائات، متفرقات، و یادداشتها و نهایتا آثار منسوب عناوین فصول بخش دوم کتاب است.

این بخش نیز با پیوست‌هایی مانند روزشمار زندگی کاشف الغطاء، عبقریه الامام کاشف الغطاء، کلام ناشر “تحریرالمجله” و اسناد و تصاویر همراه است.

ورعی در مقدمه کتاب نوشته است: «تهیه و تدوین چنین اثری با دشواری‌هایی از جمله؛ شخصیت ذوابعاد کاشف الغطاء و مهارت او در رشته‌های گوناگون علمی و تنوع آثار و تألیفات وی؛ پراکندگی کتب و مقالات او در نشریات و مجلات مختلف، پیام‌ها و نامه‌های فراوان به رجال و شخصیت‌ها در کشورهای مختلف جهان؛ خطی بودن بسیاری از آثار برجای مانده از او و عدم انتشار آنها؛ عدم دسترسی به همه آنها به هنگام نگارش اثر و تهیه تدریجی آنها» روبه‌رو بوده است».

چاپ اول کتاب «احوال، افکار، آثار علامه شیخ محمّدحسین کاشف الغطاء» به قلم سید جواد ورعی و حبیب عفیفی در ۱۰۰۹ صفحه وزیری و به قیمت ۸۵ هزار تومان از سوی مؤسسهٔ کتاب‌شناسی شیعه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612