کد خبر:12896
پ
فاقد تصویر شاخص

بازنگری در انتساب یک کتاب به شیخ مفید

محمد مهدی سلمانپور در مقاله‌ای به طرح دلایل و شواهدی پرداخته که بر اساس آن‌ها معتقد است انتساب تصحیح الاعتقاد به شیخ مفید نادرست است.

میراث مکتوب- ردّیه‌نویسی و نقد و نقض آراء رقيبان فکری، همواره سنتی پذیرفته شده و مورد استقبال در جامعه اسلامی بوده است. گواه روشن این سخن، حجم انبوه آثاری است که در کتب رجال و تراجم در این زمینه گزارش شده است. این نقد و ردها تنها مربوط به مخالفان و دیگر مذاهب نبوده و گاه عالمی از یک مذهب به مصاف آراء شیخ و استاد خویش نیز رفته است. تصحيح الاعتقاد شیخ مفید، از نمونه‌های معروف این امر است که در آن، آراء شیخ صدوق در کتاب دین الاماميه به سختی به چالش کشیده شده است.

محمدمهدی سلمان‌پور، با وجود شهرت گسترده امروزی کتاب تصحيح الاعتقاد ـ که کم از آوازه مؤلف آن ندارد ـ بر این عقیده است که دلایلی وجود دارد که نه تنها انتساب این اثر به شیخ مفید را تضعیف می‌کند، بلکه با دقت و تأمل در آنها بهتر است دیگر با انتساب این کتاب به آن رکن نامدار شيعه امامیه خداحافظی کرد.

وی در مقاله «بازنگری در انتساب یک کتاب به شیخ مفید؛ وداع با تصحيح الاعتقاد»، که در شماره 173 نشریه آینه پژوهش به چاپ رسیده، با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی ـ انتقادی به واکاوی آن دلایل و شواهد می‌پردازد و می کوشد تا نادرستی آن انتساب را نشان دهد.

متن کامل این مقاله را می‌توانید در اینجا ببینید!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612