کد خبر:12529
پ
971123-705×1024-1

بررسی کتیبۀ برج رسگت در نشست علمی ایکوموس ایران

کتیبۀ برج رسگت و بخش‌هایی از کالبد حمام در ایران در صد و پنجمین نشست علمی تخصصی کمیتۀ آموزش ایکوموس ایران بررسی می‌شود.

میراث مکتوب – صد و پنجمین نشست علمی تخصصی کمیتۀ آموزش ایکوموس ایران به بررسی کتیبۀ برج رسگت و همچنین توجه به بخش‌هایی از کالبد حمام در ایران اختصاص دارد.

این نشست قرار است روز سه شنبه 23 بهمن ماه از ساعت 15-17 برگزار شود و در آن «عمادالدین شیخ‌الحکمایی»، پژوهشگر مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشگاه تهران، بخش اول نشست را با عنوان « قرائتی تازه از کتیبۀ برج رسگت و تاریخ بنای آن » ارائه خواهد داد.

همچنین بخش دوم نشست مذکور با عنوان « جایگاه سربینه در کارکرد و کالبد حمام در ایران» توسط « پریوش اکبری»، پژوهشگر مؤسسۀ باستان‌شناسی دانشگاه تهران ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است که صد و پنجمین نشست علمی تخصصی کمیتۀ آموزش ایکوموس ایران در مرکز هنرپژوهی نقش‌جهان- تالار دکتر شیرازی واقع در تهران، خیابان ولی‌عصر، جنوب پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹ برگزار خواهد شد.

 

دربارۀ برج رِسگت:

برج رِسگت مربوط به سدهٔ‌ پنجم هجری است و در شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده که در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. برخی پژوهشگران برج رسگت را یادمانی چند منظوره در نزدیکی محل سقوط یک شهاب سنگ می‌دانند. از سوی دیگر این برج که در شیب تند کوهی سنگی در سال ۴۱۳ هجری قمری ساخته شد مدفن یکی از شهریاران آل باوند است و ۱۸ متر ارتفاع دارد و محیط آن در پایین ۱۴٫۷۶ متر است. حد فاصل قسمت فوقانی بدنه و آغاز گنبد برج با مقرنس کاری تزئین شده‌است و دو کتیبه آجری نیز به خط پهلوی ساسانی و خط کوفی در روی آن به چشم می‌خورد.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612