کد خبر:12462
پ
2522291

هشدار معاون کتابخانۀملی نسبت به خروج نسخ خطی ارزشمند از ایران

معاون کتابخانۀ ملی ایران نسبت به خروج نسخ خطی ارزشمند از ایران هشدار داد.

میراث مکتوب – غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانۀ ملی ایران به تازگی در گفتگویی با با رادیو گفت و گو اظهار داشت: بسیاری از میراث و نسخه‌های خطی ارزشمند کشور در حال خارج شدن از ایران هستند.

وی این سخنان را پس از آن گفت که خواستار هدیۀ نسخ خطی ارزشمند به کتابخانۀ ملی از سوی کسانی شد که این نسخ را در اختیار دارند.

معاون کتابخانۀ ملی ایران همچنین به جایگاه وقف در آموزه‌های دین اسلام اشاره کرد و افزود: وقف در فرهنگ ایرانی اسلامی از جمله در حوزۀ کتاب سابقه بسیار طولانی دارد و با وجود اینکه وقف در حوزه فرهنگ، علم و کتاب در آموزه‌های دین اسلام مورد تاکید است، اما هم اکنون این سنت در کشورهای اروپایی رایج‌تر است.

به گفتۀ امیرخانی، کتابخانۀ ملی به عنوان کتابخانۀ مادر شاید نیازی به کتاب نداشته باشد اما می توان یک مبلغ و یا نسخ خطی نفیس را به آن هدیه داد.

وی در ادامه یادآور شد: خود ما با اقدامات اشتباه، فرهنگ اهدای کتاب را تضعیف کرده ایم. به عنوان مثال برخی کتابخانه‌های عمومی در سال‌های گذشته بطور مشخص به برخی از کتاب‌های تازه منتشر شده اجازه ورود نمی دادند و نویسندگانی که در جمهوری اسلامی مجوز چاپ هم گرفته بودند در لیست سیاه قرار داشتند و آفت این کار تضعیف فرهنگ اهدا بود که در سال‌های گذشته ایجاد شد.

امیرخانی در پایان تأکید کرد: ما باید در مردم این اطمینان خاطر را ایجاد کنیم که از کتاب‌های اهدایی آنها به نحو احسن استفاده می‌شود و به دست افراد نیازمند می رسد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612