کد خبر:12458
پ
1172922_641

«قرآن مملوکی» به مصر بازگردانده می‌شود

نسخه خطی «قرآن مملوکی» به مصر بازگردانده می‌شود.

میراث مکتوب – کتابخانه و اسناد ملی مصر از استرداد نسخه خطی قرآنی «قانصوه الغوری» متعلق به دوره مملوکی به این کشور بعد از توقف فروش آن در لندن خبر داد.

روابط عمومی کتابخانه و اسناد ملی مصر با اعلام اینکه این نسخه قرآنی بعد از توقف فروش آن در حراجی  لندن به مصر استرداد شد، بیان کرد: کتابخانه و اسناد ملی مصر در حال حاضر برای ارتباط با مالکان برخی نسخه‌های قرآنی نامه‌هایی را به آنها ارسال می‌کند. همچنین در حال تلاش برای پیگیری سازوکارهای لازم برای اثبات مالکیتش بر سایر نسخه‌های خطی گم‌شده است.


به گفته خبرگزاری قاهره24، نسخه قرآنی مذکور متعلق به «قانصوه الغوری» آخرین پادشاه مصر قبل از حمله عثمانی‌هاست و در کتابخانه ملی این کشور در سال ۱۸۸۴ میلادی ثبت شد. این قرآن خطی جزء چهارم از آیه ۹۲ سوره آل‌عمران تا آیه ۲۳ سوره نساء را شامل می‌شود و به خط نسخ نگارش شده است. 

هر صفحه از این قرآن هفت سطر دارد، فاصله آیات با طلا مشخص شده است. اهمیت این کتاب به خاطر دوره آن یعنی «عصر مملوکی» است، عصری که کتابت قرآن در آن بسیار شکوفا شد و قرآن‌های این دوره با خط، جلد و تذهیب متمایز است.

پیش از این خانه حراج «ساتبی» لندن قصد داشت که نسخه قرآنی «قانصوه الغوری» را که متعلق به بیش از ۵۰۰ سال است، در حراجی دوم آبان ماه سال جاری (۲۴ اکتبر ۲۰۱۸) به مزایده بگذارد، اما چند روز بعد از آن، وزارت فرهنگ مصر در بیانیه‌ای از متوقف کردن فروش این نسخه قرآنی با پیگیری این وزارت‌خانه خبر داد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612