کد خبر:12271
پ
hermenotik_0

مطالعات ادبی هرمنوتیک متن شناختی

در میان تمام کند و کاوها در ضعف و ناتوانی ادبیات دانشگاهی ، شاید بنیادی ترین عامل این نابسامانی را بتوان دور ماندن ادبیات از اندیشه های علمی، نظری و فلسفی معاصر دانست.

میراث مکتوب – در میان تمام کند و کاوها در ضعف و ناتوانی ادبیات دانشگاهی ، شاید بنیادی ترین عامل این نابسامانی را بتوان دور ماندن ادبیات از اندیشه های علمی، نظری و فلسفی معاصر و بی اعتنایی اهل ادب و فرهیختگان دانشور با مباحث نقد و تحلیل آثار ادبی و مبانی فلسفی ادبیات ، دانست.

نا ناگفته پیداست که نقد و تحلیل علمی، منسجم ، ژرف و امروزینه اثر ادبی، بدون بهره مندی از مباحث نظری ادبیات و عدم توجه به نظام فکری مشخص و دیدگاه علمی منسجم ، چندان ره به جایی نمی برد .

آشنایی آنان که در حوزۀ ادبیات درون دانشگاهی جای می گیرند با مباحث علمی ، نظری و فلسفی ، به ویژه رویکردهایی که در دهه های پایانی سدۀ بیستم و سالهای نخستین سدۀ بیست و یکم به سخن مشترک دانایی انسان در درک و فهم دانش های گوناگون بشری تبدیل شده است موجب می شود پژوهشهای ادبی در این حوزه، از عقلانیت، معیار پذیری و فراگیری بیشتری بهره مند شود .

از میان این رویکردها، هرمنوتیک ، جایگاهی درخور توجه دارد. این نوشتار ، در پی چاره نگری همه جانبه ضعف و ناتوانی ادبیات دانشگاهی که به آن اشاره ای شد نیست و می توان آن را به مثابه ی گامی مقدماتی و چه بسا، نه چندان استوار در این پهنه به شمار آورد.

علوی مقدم، مهیار، مطالعات ادبی هرمنوتیک متن شناختی، تهران، سخن، قطع: رقعی، 240 صفحه، 350000 ریال، 1397.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612