کد خبر:14539
پ
D8A7D985DB8CD8B1D8AED8A7D986DB8C_0

یشنهاد راه‌اندازی جایزۀ بین‌المللی نسخ خطی

غلامرضا امیرخانی پیشنهاد کرد که جایزه‌ای بین‌المللی برای نسخ خطی ایرانی و اسلامی با همکاری یونسکو راه‌اندازی شود.

میراث مکتوب- غلامرضا امیرخانی، مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخشی از یک گفتگو ضمن پیشنهاد ثبت جایزه‌ای بین‌المللی برای نسخ خطی، گفت: در حال حاضر مهمترین جایزه کتاب در ایران «جایزۀ کتاب سال» است که متولی آن وزارت ارشاد است و هر ساله با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای همایشی با عنوان همایش حامیان نسخ خطی از اواخر دهه  70 شمسی و با محوریت کتابخانه مجلس، گفت: از چند سال قبل این همایش به کتابخانه ملی منتقل شد و سعی شد عنوان این مراسم به آیین تجلیل و بزرگداشت حامیان نسخ خطی تبدیل شود و به سبک جایزه‌های کتاب گلشیری و جلال؛ عنوان جایزه به نام “استاد سید عبدالله انوار” نامگذاری شد و در سال‌های 95 و 97 بر همین منوال عمل کردیم.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای بین‌المللی شدن این جایزه با محوریت آثار و نسخ کتابخانۀ ملی، افزود: البته این پیشنهاد نیز مطرح بود که جایزه‌ای با عنوان «فردوسی» به صورت بین‌المللی برگزار شود و حتی مصوبه یونسکو را نیز دریافت کنیم تا سازمان اسناد و کتابخانه ملی متولی چنین جایزه‌ای در حوزه تحقیقات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی شود.

وی گفت: البته در بخشی از جایزه کتاب سال، جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز تعریف شده است، ولی معتقد هستم کتابخانه ملی به دلیل وظایفش در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی باید متولی این امر باشد.

منبع: سایت کتابخانۀ ملی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612