کد خبر:2093
پ
ketabfarsi-Copy

یازدهمین مجلد فهرستواره

تدوین فهرستی تحقیقی دربرگیرندۀ کتابهای سراسر جهان اسلام، از آغاز دعوت اسلامی تا پایان قرن ۱۳ ق، یکی از طرح هایی است که مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی از ابتدای کار، در زمرۀ برنامه های خود داشته است.

میراث مکتوب – تدوین فهرستی تحقیقی دربرگیرندۀ کتابهای سراسر جهان اسلام، از آغاز دعوت اسلامی تا پایان قرن ۱۳ ق، یکی از طرح هایی است که مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی از ابتدای کار، در زمرۀ برنامه های خود داشته است.
اجرای این طرح سالها پیش شروع شد و هزاران برگه نیز فراهم آمد تا اینکه در زمستان ۱۳۶۹ خ، استاد احمد منزوی طرح کتاب نامه ای دربرگیرندۀ همۀ آثار مکتوب فارسی، از کهن ترین آثار تا پایان چاپ سنگ، را به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ارائه کرد که بر حسب موضوع و هر موضوعی به ترتیب الفبایی نام اثر تنظیم شود.
استاد منزوی از پایان زمستان ۱۳۶۹ خ، در دایره المعارف بزرگ به کار خود پرداخته و مجلدهایی به شرح زیر تألیف و به چاپ رسانده است:
جلد یکم: شامل بخشهای سفرنامه، جغرافیا، داستان ها، تاریخ جهان. سال ۱۳۷۴خ.
جلد دوم: دربرگیرندۀ بخشهای تاریخ ایران، تاریخ شبه قاره هند، سال ۱۳۷۵ خ.
جلد سوم: بخشهای تاریخ پیامبران و امامان، زندگینامه سرایندگان، زندگینامه پیران و بزرگان، سال ۱۳۷۶خ.
جلد چهارم: دربرگیرنده بخشهای ریاضی، دفترداری، ستاره شناسی و اختر بینی، سال ۱۳۷۸ خ.
جلد پنجم: دربرگیرندۀ بخشهای تجربی از طبیعی، پزشکی، داروسازی و کیمیا، سال ۱۳۴۹ خ.
جلد ششم: بخشهای دانشهای فلسفه – حکمت و فلسفۀ عملی، ۱۳۸۱خ.
جلسۀ هفتم و هشتم: دربرگیرندۀ بخش عرفان، ۱۳۸۲ خ.
جلسه نهم، دربرگیرندۀ بخش کلام و عقاید، ۱۳۸۳ خ.
جلد دهم: بخش اول منظومه ها.
جلد یازدهم: دربرگیرندۀ بخش دوم منظومه ها.
پیش بینی می شود، فهرستوارۀ کتابهای فارسی که دربرگیرندۀ بیش از ۸۰۰ هزار برگه از همه موضوع ها ـ مستخرج از ۵۰۰ عنوان کتاب در ۱۰۵۰ مجلد فهرست و کتابنامه فراهم آمده است ـ دست کم در ۲۵ مجلد منتشر شود.
گفتنی است مجلد یازدهم فهرستواره با همکاری فاطمه داوود آبادی، محسن سلیمانی، علی بهرامیان و نیکتا عباس زاده فراهم آمده است.
فهرستوارۀ کتابهای فارسی (جلد یازدهم) ـ منظومه هاـ بخش دوم؛ به کوشش احمد منزوی؛ تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)؛ چاپ اول: ۱۳۹۰؛ در قطع وزیری؛ با ۱۶۶۵ صفحه منتشر شده است.

معرفی کتاب از زکیه بیات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612