کد خبر:5927
پ
فاقد تصویر شاخص

ھمایش رودکی سمرقندی در تاجیکستان

کتابخانۀ ملی تاجیکستان همایش بین‌المللی «شعر استاد رودکی و سنّت‌گرایی در ادبیات فارسی تاجیکی» را در تاریخ 22-23 سپتامبر 2014 در شهر دوشنبه برگزار کرد

میراث مکتوب – کتابخانۀ ملی تاجیکستان با همکاری بنیاد رودکی، همایش بین‌المللی «شعر استاد رودکی و سنّت‌گرایی در ادبیات فارسی تاجیکی» را در تاریخ 22-23 سپتامبر 2014 در شهر دوشنبه برگزار کرد.

در این همایش دانشمندان رودکی شناسان تاجیکستان، ایران، هندوستان و پاکستان شرکت کردند.

دراین همایش موضوع‌های پایین بررسی شد:

سرچشمه‌های شعر استاد رودکی.

رودکی و همعصران او.

رودکی در ادبیات هند.

رودکی در ادبیات عرب.

رودکی در ادبیات ترک زبان.

ویژگی های «شعر روکی وار».

سنّت شعر روکی وار در ادبیات فارسی تاجیکی.

سنّتگرائی و نوآوری در ادبیات فارسی تاجیکی.

دکتر اصغر دادبه از ایران، دکتر عارف نوشاهی و دکتر عصمت درانی از پاکستان و دکتر قمر غفار از هندوستان از جمله شرکت کنندگان این همایش بودند.

دکتر عارف نوشاهی مقالۀ خود را با عنوان «اشعار نویافتۀ رودکی سمرقندی» بر اساس کتاب ارشاد تألیف ابومحمد عبدالله بن محمد بن ابی بکر قلانسی نسفی ارائه نمود. دراین کتاب سه بیت جدید رودکی آمده است که تاکنون درهیچ یک از مجموعه‌های مدون اشعار رودکی به کوشش دانشمندان ایرانی و تاجیکی وارد نشده است. لازم به یادآوری است که کتاب ارشاد را میراث مکتوب در ۱۳۸۵ش منتشر کرد.

مقالۀ دکتر عارف نوشاهی در تاجیکستان بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در مجلات پیوند و رودکی  و یادنامۀ رودکی، که مجموعه مقالات همایش رودکی بود، بازچاپ شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612