کد خبر:6084
پ
فاقد تصویر شاخص

گزیده دانشوران و رجال اصفهان

گزیده دانشوران و رجال اصفهان عنوان اثری است نوشتۀ سید محمدعلی مبارکه‌ای که به تازگی و به کوشش رحیم قاسمی منتشر شده است.

میراث مکتوب – گزیده دانشوران و رجال اصفهان عنوان اثری است نوشتۀ سید محمدعلی مبارکه‌ای که به تازگی و به کوشش  رحیم قاسمی منتشر شده است.  


یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب ملاقات وی با گاندی است. یک روحانی شیعه سید، با گاندی ملاقات می‌کند و شرح آن را می‌نویسد.


نویسندۀ این اثر خطیب توانا، حاج سید محمدعلی مبارکه‌ای (م 1365ق/ 1325ش) است.


وی از دست پروردگان حوزۀ علمیۀ اصفهان، و از تربیت یافتگان بزرگانی چون عالم وارسته نامدار آخوند ملامحمد کاشی (م 1323 ق) است.


این کتاب حاوی دو اثر از بهترین آثار این عالم بزرگوار است که نخستین بار منتشر می‌شود:


1. گزیده «دانشوران و رجال اصفهان» که در آن سرگذشت حدود یکصد و ده تن از علمای معاصر مؤلف به گونه‌ای زیبا و جذاب درج شده و مشتمل بر بسیاری از نکات و مطالب تازه و مشاهدات مؤلف است که در منابع دیگر دیده نمی شود. در این گزیده آن قسمت از مطالب «دانشوران و رجال اصفهان» آمده که منقول از منابع دیگر نیست، بلکه اطلاعات و مشاهدات شخصی مولف بویژه در سرگذشت کسانی چون آخوند کاشی است.


2.زندگی نامۀ خودنوشت مولف که بسیار جذاب و شبیه سیاحت شرق آق نجفی قوچانی و عمده مشتمل بر گزارش سفرهای فراوان اوست و بخصوص دیدار با گاندی در هند و مناظره اش با عالم وهابی در مسجد الحرام و ملاقاتش با ملک عبدالعزیز در سفر حج وی به سال ۱۳۴۷ بسیار خواندنی است.


یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کتاب ملاقات وی با گاندی است. یک روحانی شیعه سید، با گاندی ملاقات می‌کند و شرح آن را می‌نویسد. همچنین ملاقات او با ابن سعود در سفر حج هم خواندنی است.


سید محمدعلی مبارکه‌ای، گزیده دانشوران و رجال اصفهان و زندگی نامه خودنوشت مولف، به کوشش: رحیم قاسمی،قم:  موسسه کتابشناسی شیعه، 1393.


منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ ایران و اسلام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612