پ

گزارش تصویری نشست رونمایی و نقد و بررسی «رسالهٔ سَمّیّه»

میراث مکتوب- نشست ۱۷۰ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب با موضوع «رونمایی و نقد و بررسی رسالهٔ سَمّیّه (زهرشناسی)» امروز دوشنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۲، در مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب برگزار شد.

در این نشست که مدیریت آن را یونس کرامتی به عهده داشت، محمدابراهیم ذاکر با موضوع «معرفی رسالۀ سمّیّه»، شمامه محمدی‌فر با موضوع «قارچ‌های دارویی، خوراکی و سمّی در رسالهٔ سمّیّه»، محمد صدر با موضوع «تاریخچهٔ سم‌شناسی» و ندا احمدی با موضوع «زندگی و کارنامهٔ علمی عمادالدین شیرازی»، و ویدئویی از سخنان مارال رمضانی با موضوع «بررسی رسالهٔ سمّیّه با علم زهرشناسی نوین» سخن گفتند.

«رسالۀ سَمّیّه (زهرشناسی)»، تألیف عمادالدین محمود شیرازی (سدۀ دهم هجری)، با مقدمه، تحقیق و تصحیح محمدابراهیم ذاکر از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب چاپ و منتشر شده است.

عمادالدین محمود شیرازی فرزند رکن‌الدین مسعود (ز:۹۸۴ق) یکی از پزشکان پرنویس و به‌نام ایران‌زمین است که در یک برهۀ زمانی توانست سهم به‌سزایی در گسترش زبان پارسی داشته باشد. وی کتاب‌های بی‌شمار در دانش پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی به زبان پارسی نگاشت. او رسالۀ سَمّیّه (زهرشناسی) خود را به درخواست مرتضی قلی‌خان پرناک ترکمان فرمانروای مشهد در یک مقدمه و چهار باب نوشته، و در آن زهرهای خوراکی، آشامیدنی، مالیدنی، پوشیدنی و جز آن را به گستردگی شرح داده است. سخنی دربارۀ چگونگی راندن جانوران آسیب‌رسان، آزاردهنده و گزنده دارد. همچنین دربارۀ نیش‌زدن جانوران زهردار و درمان نیش‌زده‌شدگان گزارشی می‌دهد.

نشست «رونمایی و نقد و بررسی کتاب رسالهٔ سَمّیّه (زهرشناسی)» با همکاری دانشکدهٔ طبّ ایرانیِ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی و پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران برگزار شد.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612