کد خبر:11953
پ
IMG_7853

گزارشی از شصت و سومین نشست دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب

شصت و سومین نشست دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب روز چهارشنبه 24 مرداد 1397 برگزار شد.

میراث مکتوب – شصت و سومین نشست دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب روز چهارشنبه 24 مرداد 1397 برگزار شد.

اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب ضمن خیر مقدم به حاضران در نشست گفت: ما  هر بار برنامه های ماه قبل را بازگو می­کنیم که دوستان از جریان کارهای مؤسسه در طی ماه گذشته و طی سال  باخبر شوند.

در این 25 سال که مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب  در تحقیق متون کلاسیک فعالیت داشته، این مؤسسه از مؤسسات تخصصی حوزۀ تصحیح نسخ خطی محسوب شده که مجلات و کتاب های زیادی در این زمینه منتشر کرده است.

در نشست امروز دوستان کتاب هایی اهدا کرده اند که می توان به رسائل ایرانی (متون ایرانی) به کوشش جواد بشری، نشریۀ دریچه که تاکنون 48 شماره از آن منتشر شده است و کتاب دکتر محمد دهقانی دربارۀ ناصرخسرو اشاره کرد.

 

در این ماه همچنین می توان به شمارۀ 12 دوفصلنامۀ میراث علمی اسلام و ایران و پیوست آن با عنوان «چکیدۀ تاریخ ریاضیات» که به عنوان ضمیمه منتشر شده است اشاره کرد که در اینجا جا دارد از زحمات دکتر محمد باقری و سایر دوستان همکار با این نشریه تشکر کنم.

در ادامه دکتر محمد باقری به معرفی شمارۀ جدید مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران پرداخت و گفت: از اهمیت این مجله این است که رسالۀ ابواسحاق کندی فی المعما در آن  آمده که هم جنبۀ ریاضی و هم زبان­شناسی دارد و اروپاییان این اواخر در این زمینه کار کرده­اند که از مهم­ترین بخش این شماره است. پیوست این شماره چکیدۀ تاریخ ریاضیات ایران است که آقای ابوالقاسم قربانی دقیق­ترین کتاب را  در زمینۀ تاریخ ریاضی نوشته­اند. با منابعی که داشته مقدمه­ای نسبتاً مفصل دربارۀ چهل ریاضیدان ایران تهیه کرده بودند که به انگلیسی در دانشگاه آریامهر تکثیر شد که کیفیت چاپ خوبی نداشت و پژوهشکدۀ تاریخ علم آن چکیده را منتشر کرد.

 

در نتیجه تصمیم شد با کمک آقای قربانی و سبک نگارشی متفاوت  بار دیگر کتاب را به فارسی برگردانیم که زحمت این کار را زنده یاد غلامحسین صدری افشار کشیدند. متن را به فارسی برگرداندند این جزوه برای عموم علاقه­ مندان به تاریخ ریاضیات کارآمد است.

در این ادامه  مزدک صدری افشار، فرزند مرحوم غلامحسین صدری افشار به بیان خاطراتی از این فرهنگ نویس فقید پرداخت و گفت: مرحوم صدری افشار همیشه به مجلۀ میراث علمی اسلام و ایران  علاقه مند بود و نهایت پشتیبانی را در این مجله انجام می­داد.

در ادامه محمدرضا ابویی مهریزی که به تازگی ضمیمۀ 10 فصلنامۀ گزارش میراث با عنوان مآثر میرزا محمد شفیع (سندی از انتحال ادبی در عصر صفوی) به کوشش او منتشر شده است دربارۀ این ضمیمه بیان کرد:  در دورۀ صفوی  و در اثر یکپارچگی تاریخ ایران شاهد نگارش­های برجسته در زمینۀ تواریخ عمومی هستیم ولی بحث تاریخ­نگاری محلی توجه چندانی صورت نگرفته است. برخی شهرها  مثل گیلان، کردستان ، خوزستان ، سیستان و کرمان این مسئله را شاهد هستیم ولی در این میان ولایت یزد در خور توجه است

کتاب جامع مفید محمد مفید مستوفی بافقی و کتاب صحیفۀ جعفری در احوال امامزاده ابو جعفر شهر یزد  از جملۀ این آثار است.

همچنین جُنگ در خور توجهی خواجه محمد صفی یزدی در قرن 11 تدوین کرده که پر از اطلاعاتی در زمینۀ فلسفه و ادبیات، حکمت و تاریخ است همچنین رسالۀ مآثر محمد شفیع که از جمله وزرای یزد است و مورد بحث ما بوده است.

میرزا محمد شفیع در دورۀ شاه سلیمان صفوی عهده­دار وزارت یزد بوده که آثاری از جمله مدرسۀ شفیع یزد را به یادگار گذاشته است و ایرج افشار در کتاب خود از این مدرسه و کتیبه­هایی که از این وزیر هست یاد کرده است.

در کتاب مآثر یک سرقت ادبی رخ داده است. محمد رحیما وزیر صفی قلی خان داغستانی رساله ای به نام شوکت نامه دارد که مرحوم محمدتقی دانش پژوه در مجلۀ  بررسی های تاریخی نسبت به تصحیح آن همت کرده بود. آنچه در شوکت نامه و مآثر می­بینیم نشاندهندۀ یک سرقت ادبی است که عیناً عرفان یزدی آنچه در مآثر آورده  شده عیناً رونویسی از آنچه است که در شوکت نامه آمده.

در واقع مآثر از مطالب بدیع و تازه خالی نیست یکی از نکات اشاره به عبارت فرش زربفت ینگی دنیا است که شاه سلطان صفوی در مراسم نوروزی به ملازمان خود پیشکش کرده .

در  پایان آقای باتمان قلیچ غزلی خواندند

چنان گردیده­ام سودای آن موی سمن بویت                         که دل سودا نخواهد کرد عالم را به یک مویت

در پایان این نشست کاظم قلم چی، مدیرعامل کانون فرهنگی آموزش (قلم چی) دربارۀ  فعالیت های این کانون گفت:  کار قلم چی کمک به عدالت آموزشی است واین بنیاد ساخت مدارس و کتابخانه و بورسیه کردن دانش­آموزان مناطق محروم را در برنامه دارد.

در این نشست مهندس عباس محمدپور مدیر عامل آرک زیگورات نیز حضور داشت.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612