کد خبر:6204
پ
فاقد تصویر شاخص

کهن ترین متن «من لا یحضره الفقیه» منتشر شد

همزمان با برگزاری اولین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق، کهن ترین متن تاریخ دار، کتاب «من لا یحضره الفقیه» به صورت عکسی منتشر شد.

میراث مکتوب – همزمان با برگزاری اولین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق، کهن ترین متن تاریخ دار، کتاب «من لا یحضره الفقیه» اثر ابو جعفر محمدبن علی قمی معروف به ابن بابویه (درگذشتۀ به سال 381هجری) به صورت عکسی منتشر شد.


این نسخه معروف به دستنویس یزد در محرم الحرام سال 574 هجری کتابت شده و درکتابخانۀ وحید ذوالفقاری در یزد نگهداری می‌شده است. از ویژگی های این نسخه این است که در بردارندۀ کهن ترین زیارت عاشورای تاریخ دار، و به خط ابن علقمی آخرین وزیرعباسی است که شیعۀ قمی و خطاط بود. نیز تعلق به ابن فهد حلی فقیه بزرگ نامدار سدۀ هشتم و نهم هجری داشته و در سدۀ دهم هجری نیز در تملک عمادالدین علی استرآبادی فقیه سدۀ دهم بوده است.


«من لا یحضره الفقیه» از متون چهارگانه حدیثی شیعه یکی از مهمترین کتابهای کهن حدیثی است و به عنوان اولین کتاب از سلسله کتابهای همایش به صورت رنگی منتشر شده است. خصوصاً آنکه از بین کتب اربعه تاریخ این نسخه از همه نسخه های تاریخ دار کهنه تر است.


«من لا یحضره الفقیه» امروز شنبه چهارم بهمن در کتابخانه و موزه ملی ملک ساعت 15-17در حاشیه نشست هم اندیشی در خصوص اسناد عراق رونمایی خواهد شد.   


منبع: وب سایت همایش میراث مشترک ایران و عراق

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612