کد خبر:12607
پ
Invito_digitale_Page_2

کنفرانس «نبوغ لئوناردو داوینچی» برگزار می‌شود

کنفرانس «نبوغ لئوناردو داوینچی؛ نقش منابع جدید در خوانش آثار وی» ۲۶ فروردین‌ماه با همکاری مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- سفارت ایتالیا در تهران با همکاری موزه ملی علوم و فناوری، مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، کمیته روز بین‌المللی پژوهش ایتالیا در جهان، موزه ملی ایران و مؤسسات علمی پژوهشی دیگر، کنفرانس «نبوغ لئوناردو داوینچی؛ نقش منابع جدید در خوانش آثار وی» را برگزار می‌کنند.

این کنفرانس به مناسبت دومین دوره “روز پژوهش ایتالیا در جهان” و “بزرگداشت پانصدمین سال درگذشت لئوناردو داوینچی”، ۲۶ فروردین ماه ١۳۹۸، ساعت ۹:۰۰ صبح در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

 

در غالب موارد لئوناردو داوینچی به عنوان نابغه‌ای چندبعدی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ ابعادی که از او اسطوره‌ای به مثابه دانشمند ـ هنرمندی خارق‌العاده ساخته‌اند.

این نشست وجوهی را آشکار می‌سازد که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و به گونه‌ای سعی دارد از منابع قدیمی‌تر، حتی به زبان فارسی، که در آنها از عناصر “ارونی” و “حرکت دائمی” سخن رفته است و با توسل به “نسخه خطی کوراتزا” نوری بر جمع‌آوری آثار لئوناردو داوینچی بتاباند.

این نسخه خطی امروزه در ناپل نگهداری می‌شود و ابزار مطالعاتی مهمی به حساب می‌آید که آثاری را در بر می‌گیرد که امروزه نشانی از آنها نیست.

این کنفرانس با سخنرانی و خوشآمدگویی مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در تهران و با سخنرانی دکتر سیف‌الله جلیلی، مدیر موزه ملی علوم و فناوری ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

در ادامه خانم دکتر جوسپپینا فریللو، دانش‌آموخته رشته‌های معماری و مطالعات ایران، با موضوع «منابع فارسی در بازسازی تاریخی لئوناردو»، دکتر رومانو گاتتو، استاد دانشگاه باسیلیکاتا، با موضوع «نقش هرون در مکانیک لئوناردو»، دکتر آلفردو بوککارو، استاد دانشگاه فدریکو دوم ناپل، با موضوع «شخصیت علمی و شخصیت هنری لئوناردو در نسخه خطی کوراززا» و دکتر محمد باقری، استاد بازنشسته پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران و سردبیر نشریه میراث علمی اسلام و ایران، با موضوع «حرکت دائمی در منابع اسلامی و در آثار لئوناردو داوینچی» به سخنرانی خواهند پرداخت.

کنفرانس «نبوغ لئوناردو داوینچی» روز دوشنبه 26 فروردین‌ماه در محل سالن اجتماعات موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران، به آدرس خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره 1 برگزار می‌شود و سخنرانی‌ها با ترجمه همزمان به زبان‌های ایتالیایی و فارسی همراه خواهد بود.

حضور برای عموم آزاد است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612