کد خبر:23394
پ
D982D8B5D8B520D8A7D984D8AED8A7D982D8A7D986DB8C

کتاب «قصص‌ الخاقانی» نقد و بررسی می‌شود

شانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی کتاب «قصص‌ الخاقانی» اختصاص دارد.

میراث مکتوب- به‌مناسبت انتشار کتاب «قصص‌ الخاقانی» از مهم‌ترین آثار تاریخ‌نگاری ایران در عصر صفوی، شانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های عصر شنبه‌های مجله بخارا به نقد و بررسی این کتاب اختصاص دارد.

این نشست با حضور عطاءالله حسنی (استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی)، مقصودعلی صادقی (استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، سیدسعید میرمحمدصادق (مصحح کتاب)، سیداحمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در ساعت شش بعدازظهر شنبه بیست‌وپنجم تیرماه ۱۴۰۱ در کافه مانا واقع در بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک ۶ برگزار می‌شود و به‌صورت مستقیم نیز پخش خواهد شد.

«قصص‌ الخاقانی» یکی از متون دست‌اول تاریخ‌نگاری ایران در عصر صفوی‌ست که توسط «ولی‌قلی‌خان شاملو» نگاشته شده‌است. از او با نام «ولی‌قلی‌بیگ» نیز یاد کرده‌اند. او از مورخان نامی روزگار صفوی‌ست که در سال ۱۰۳۴ ق، در شهر هرات به دنیا آمد و در آن شهر رشد کرد و در سال‌های جوانی به سیستان رفت و پس از چندین سال اشتغال اداری در حدود سال ۱۰۵۰ ق به قندهار بازگشت. او به هنگام لشکرکشی شاه عباس دوم برای آزادسازی قندهار حضور داشت و جزو سپاهیان «ملک‌نصرت‌خان» حاکم سیستان بود. او در میان سال‌های ۱۰۷۳ تا ۱۰۷۷ ق، مشغول نوشتن کتاب «قصص‌ الخاقانی» شد. این کتاب درباره تاریخ صفویه از ابتدای تشکیل این سلسله تا پایان روزگار شاه‌عباس دوم صفوی‌ست. کتاب «قصص‌ الخاقانی» در دو جلد با تحقیق و مقدمه سیدسعید میرمحمدصادق و به همت انتشارات نگارستان اندیشه و انتشارات سروش منتشر شده‌است.

این نشست در ساعت شش بعدازظهر شنبه بیست‌وپنجم تیرماه ۱۴۰۱ به‌صورت مستقیم از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:

Instagram.com/bukharamag

Instagram.com/cafemaana

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612