کد خبر:12371
پ
02-KI-LIBRARY_0

کتابخانه دیجیتال نسخ خطی در هند راه اندازی شد

در هند یک کتابخانۀ نسخ خطی و چاپی قدیمی بصورت دیجیتال راه اندازی شده است.

 میراث مکتوب- کتابخانه مرکز اسلامی کالیکونت در ایالت کرالای هندوستان یک کتابخانۀ تخصصی نسخ خطی و چاپی قدیمی را بصورت دیجیتال راه اندازی کرده است.

این کتابخانه دیجیتال بطور عمده بر نسخ خطی زبان عربی با موضوع اسلام و تاریخ اسلام متمرکز است.

گفته شده در این کتابخانۀ دیجیتال که بیش از 30 هزار کتاب و نسخۀ خطی با موضوع اسلام در آن نگهداری می‌شود، برخی نوشته‌های نادر متعلق به قرن 16 میلادی نیز به چشم می‌خورد.

همچنین گردآوری مطالب و نوشت‌های چند قرن علوم اسلامی در این کتابخانه براساس آخرین دستاوردهای کتابداری و علوم اطلاعات انجام شده و  نسخ خطی و محتویات نگارشی آن در 10 گروه جداگانه  از جمله تاریخ اسلام، قرآن و تفسیر، احادیث (فرموده های پیامبر اسلام (ص))، فقه اسلامی، لغات، ادبیات عربی و عرفان اسلامی تقسیم بندی شده‌اند تا محققان و دانشجویان علوم اسلامی براحتی بتوانند به این محتویات دسترسی داشته باشند.

کتابخانه دیجیتال نسخ خطی و چاپی مرکز اسلامی کرالای هند شامل آثار بی نظیری از نسخ خطی اولیه اسلام و چاپی قرن‌های گذشته می‌باشد که از جملۀ آن‌ها نسخۀ خطی متعلق به قرن شانزدهم به خط محمد ابن ابوبکر در ستایش از حضرت محمد (ص) است.

این نخستین بار است که یک کتابخانه اسلامی در ایالت کرالای هند بازسازی و به روز رسانی می‌شود.

بودجۀ برنامۀ بازسازی و دیجیتال کردن نسخ خطی کتابخانه مرکز اسلامی کالیکونت از طرف اساتید و فارغ التحصیلان رشته الهیات این مرکز اسلامی تامین شده است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612