کد خبر:22533
پ
Neshast-48-3-b

چهل و هشتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب

چهل و هشتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان«بزرگداشت سيد مرتضي و سيد رضي» و با سخنراني دكتر محمدمهدي جعفري، حجت الاسلام حسن طارمي راد و دكتر منصور پهلوان، روز دوشنبه 10 مهر 85 در اين مركز برگزار شد.

ميراث مكتوب- چهل و هشتمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان«بزرگداشت سيد مرتضي و سيد رضي» و با سخنراني دكتر محمدمهدي جعفري، حجت الاسلام حسن طارمي راد و دكتر منصور پهلوان، روز دوشنبه 10 مهر 85 در اين مركز برگزار شد. 
در ابتداي اين نشست، دكتر اكبر ايراني خداي را سپاس گفت كه به اين مركز توفيق داد در پاسداشت انديشه ها و مقام هاي علمي دو تن از دانشمنداني كه خدمات بسيار بزرگي به تشييع كرده اند، بزرگداشتي برگزار كند.
مدير عامل مركز پژوهشي ميراث مكتوب، آنگاه درباره  فضاي فرهنگي و علمي عصر سيدين و بزرگان، شيعه شيخ صدوق، شيخ مفيد و شيخ طوسي، سخن گفت كه در دوره آل بويه، در اوج و تعالي بودند و از لحاظ شكوفايي علمي و فضايي كه براي آن ها فراهم شده بود، آثار و تاليفات بسياري نگاشته و تاليف شد.
در ادامه نشست، دكتر محمدمهدي جعفري گفت: از آن جا كه گرد آورنده نهج البلاغه، سيد رضي است و نهج البلاغه چنان چه از اسم آن پيداست، راه روشن سخنوري و معرف خداوند فصاحت و بلاغت است، گردآورنده آن بايد شخصي باشد شايسته، براي چنين كار بزرگي كه در تاريخ انسانيت جاودان مانده است.

وي همچنين از ورود آل بويه به بغداد گفت كه باعث آغاز عصر زرين فرهنگ اسلامي شد و به دو ويژگي برجسته شيعه كه خرد گرايي و آزاد انديشي است، اشاره كرد و ادامه داد: سيد مرتضي و سيد رضي از نظر علمي، هر دو به جايي رسيده بودند كه مي گويند اگر سيد مرتضي نبود، سيد رضي در علم كلام از همه برتر بود و اگر سيد رضي نبود، سيد مرتضي در شعر و شاعري از همه برتر بود و در همه علوم استاد.
دكتر منصور پهلوان نيز در اين نشست، گفت: سيد رضي و همين طور سيد مرتضي، يك نقش چشمگير و بلندي در تدوين و نشر علوم اسلامي دارند و تا قبل از اين دو بزرگوار، تقريبا مباحث اجتهادي و مباحث عقلاني و مباحث كلامي دايره اش خيلي محدود بود و توسط اين ها عقل و نقد و نظر وارد حوزه حديث، تفسير، قرآن و فقه شد. وي همچنين از درس شيخ مفيد گفت و اين كه  سيد رضي و سيد مرتضي چگونه به شاگردي ايشان درآمدند.
حجت الاسلام حسن طارمي راد به عنوان آخرين سخنران اين نشست، اعتقاد داشت كه مرحوم سيد مرتضي، خيلي از آيات مهمه جبر و تشبيه را مطرح مي كند.
 وي گفت: سيد در زماني كه دو، سه ماه مي كشيد كه براي حج مي رفتند و بر مي گشتند، مجلس علمي شان را هم برگزار مي كردند و در واقع مدرسه سيار هم داشتند. در اكثر جلسات اين مجموعه، شايد چند مجلس آغازش با يك بحث قرآني است و يك توضيح قرآني مي دهد.
وي در ادامه، پيرامون  قرن چهارم و نوع مناسبات شيعه با حكومت و جامعه – بعد از پايان غيبت صغري – توضيحاتي ارائه داد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612