کد خبر:6134
پ
فاقد تصویر شاخص

پیشنهاد تشکیل اتحادیه نسخ خطی

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی احمدی ابهری بنیانگذار آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در چهاردهمین دورۀ آیین، تشکیل اتحادیه نسخ خطی را پیشنهاد داد.

میراث مکتوب – حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی احمدی ابهری بنیانگذار آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در چهاردهمین دورۀ آیین، تشکیل اتحادیه نسخ خطی را پیشنهاد داد.


حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی احمدی ابهری بنیانگذار آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، اظهار کرد: واقعیت این است که اینگونه برنامه‌ها ناشی از یک شخص و اجرای آن از یک شخص نیست، بنده بنیانگذار آن را مجموعۀ کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی می‌دانم که جا داشت در دعوت‌نامه، دوستان از آرم و لوگوی این کتابخانه هم استفاده می‌کردند.


وی اضافه کرد: معتقدم نباید آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی منحصر به یک روز شود یعنی از کسانی که در سال‌های گذشته تقدیر کردیم باید هر از چند گاهی یادی از آنها کرد و به دیدارشان شتافت.


حجت‌الاسلام احمدی ابهری ضمن تقدیر از فعالیت های مرکز پژوهشی میراث مکتوب اظهار کرد: مؤسسات و مراکز فعال بسیاری در این سالها در زمینۀ احیای متون کهن فعالیت داشته اند که یکی از جدی ترین مراکزی در حوزۀ شناخت نسخه های خطی قدم برداشته است مرکز پژوهشی میراث مکتوب است که خدمات این مؤسسه جای قدردانی دارد.


وی با پیشنهاد تأسیس اتحادیۀ نسخ خطی بیان کرد:  پیشنهاد می‌کنم که انجمن فهرست‌نگاران، انجمن مصححان و انجمن کتابداری و اطلاع ‌رسانی نسخ خطی با اجماع می‌توانند به تشکیل به اتحادیه مستقل به نام اتحادیه نسخ خطی بپردازند که این مهم نیازمند حمایت دولت به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.


از دیگر سخنرانان چهاردهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس دولت یازدهم در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بود که بیان داشت: میراث مکتوب همانند دیگر میراث‌های تاریخی ارزشمند است اما به دلیل گویا بودن از دیگر میراث‌ های بشری بیشتر مورد اهتمام قرار می‌گیرد.


وی افزود: هر شی تاریخی ارزشمند است، اما میراث فرهنگی به دلیل اینکه گویا بوده و از میراث‌های دیگر حکایت می‌کند، به شدت مورد توجه و اهتمام است چراکه یک شی تاریخی به هر حال میراث تاریخی ما است و یک کتاب تاریخی هم یک شی تاریخی ما به شمار می‌رود اگر چه ما زبان آن را ندانیم به گونه‌ای که هر کتاب خطی برای همه انسان‌ها محترم و ارزشمند است و به همه ملت‌ها و تمدن ها تعلق دارد و از نظر محتوا ارزش های زیادی را نقل می‌کند.



حجت‌الاسلام یونسی با اشاره به این مطلب که ما میراث‌دار فرهنگ بزرگ اسلامی _ ایرانی هستیم، ادامه داد: سراسر ایران پر از آثار تاریخی است که هر کدام آنها گذشته‌ای از فرهنگ دینی ما را نقل می‌کنند اما اگر توجه به میراث مکتوب بخواهد ما را به گذشته ببرد و در آنجا نگه دارد، چیز خوبی نیست یعنی در این حوزه دو قرائت منفی و یک قرائت بسیار مثبت وجود دارد که ماندن در گذشته جزو قرائت منفی است.


وی افزود: امروزه خیلی‌ها مایل هستند که در گذشته زندگی کنند و متأسفانه بخش زیادی از مردمان ما هستند که عمدتاً در گذشته زندگی می‌کنند و برخی دیگر در آینده و برخی فقط امروز را می‌بینند، اما هر سه آنها پسندیده نیست بلکه باید گذشته را درست دید و میراث گذشته را سرلوحه تمدن جدید قرار دهیم چراکه ملت ما در حوزه خلق تمدن‌های جهانی، نقش بسیاری داشته است.


وی اضافه کرد: خطری که برای توقف این انقلاب وجود دارد، سلطه‌ قشری‌گری، تحجر و اخباری‌گری است که هم انقلاب و هم اسلام و هم حرکت ملی ما را هدف قرار داده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612