میراث مکتوب- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب چهار کتاب جدید با عناوین لطائف التفسیر (5 جلدی)، تفسیر بصائر یمینی (4 جلدی)، افضل التواریخ و کتابشناسی متون چاپ شده در ایران (از سال 1233قمری تا 1390 شمسی) را منتشر کرده و برای نخستین بار در سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در معرض دید عموم قرار داده است.
این کتابها به صورت نمونه در غرفه مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران عرضه میشود و علاقمندان میتوانند با مراجعه به غرفۀ مؤسسه، کتابها را رؤیت و سفارش خود را برای خرید ثبت کنند.
در مورد کتاب لطائف التفسیر بیشتر بدانیم:
«لطائف التفسیر» تصنیف فخرالاسلام ابونصر احمد بن الحسن بن سلیمان درواجکی (به سال 519 ﻫ.ق) از میراثهای ارزشمند فرهنگ اسلامی و زبان و ادب پارسی، و چهارمین تفسیر کامل و جامع قرآن کریم است.
غنای زبانی حوزة آن، فرارود، به گونهای است که قدیمترین نمونههای زبانی ادب پارسی را در بر میگیرد و زبان و سبک و قدمت این متن هرکدام به تنهایی عاملی است درخور برای جلب نظر پژوهشگران در حوزههای مطالعات تاریخ زبان پارسی، تاریخ ترجمه از عربی به پارسی، و دیگر جنبههای زبانی نظیر ساخت واژه و شیوة نگارش و رسمالخط.
به این تفسیر که در بخارا تألیف شد و در هند رواج یافت، در برخی فهرستها و منابع لطایف العرفان و تفسیر سیفالدین و تفسیر زاهدی نیز گفتهاند.
در مورد کتاب تفسیر بصائر یمینی بیشتر بدانیم:
تفسیر بصائر یمینی، اثر قاضی معینالدین محمّد بن محمود نیشابوری (زنده در 547 ﻫ.) از تفاسیر کهن به زبان فارسی است و در دورة بهرامشاه غزنوی (حک: 511-552 ﻫ.) به رشتة تحریر درآمده است، و از آنجا که بهرامشاه نیز همچون جدّش به «یمینالدوله» ملقّب بوده، احتمال میرود نامگذاری بصائر یمینی ناظر به همین لقب باشد.
این اثر از دیدگاه تاریخ نگارشهای فارسی اهمیت دارد و از نظر زبانی از آثار پخته و زیبای زبان فارسی به شمار میرود. نویسنده در تفسیر هر آیه به مباحث مرتبط با آن پرداخته و مطابق شیوهای که در بیشتر تفسیرهای کهن دیده میشود، مطالب تاریخی، روایات، قصص انبیا و دیگر موارد مرتبط با هر آیه را نقل میکند.
در مورد کتاب افضل التواریخ بیشتر بدانیم:
«افضلالتواريخ» اثر فضلی خوزانی از منشيان و مستوفيان عصر صفوی است. او كتاب خود را از شيخ صفىالدين اسحاق اردبيلى (650 ـ 735 ق.) و وقايع و رخدادهاى روزگار صفويان تا پايان سلطنت شاهعباس اول (قرن دهم و يازدهم ق.) در سه مجلد تاليف كرده است و اثر حاضر دفتر اوّل از مجلّد دوم است.
نقل عینی فرامین و احکام و مکاتبات و شرح رخدادهای آن روزگار، تأکید و تأثیر توبة شاه طهماسب و آییننامة مملکتداری و انباز نمودن فقها در صدارت از نکات مهم و تاریخی این دفتر است.
متن افضلالتواريخ از روى نسخة كتابخانة بريتيش ميوزيوم لندن به شمارة 4678 مورخ شعبان 1049 ق. استنساخ و تصحيح شده است.
مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در شبستان اصلی مصلای تهران، راهروی 6، غرفه 3، از 4 تا 14 اردیبهشت 1397 در ساعات 10 تا 20 پذیرای علاقهمندان به میراث مکتوب و تاریخ و تمدن ایران و اسلام است.