کد خبر:15847
پ
D8A7D8ADD985D8AF20D8B3D985DB8CD8B9DB8C203

پخش برنامۀ تلویزیونی «حکایت دل» ویژۀ استاد سمیعی گیلانی

سومین قسمت مجموعه مستندهای «حکایت دل»، که امروز دوشنبه ۱۱ اسفندماه پخش می‌شود، به زندگی و خدمات استاد احمد سمیعی گیلانی، اختصاص دارد.

میراث مکتوب- سومین قسمت از فصل دوم مجموعه مستندهای «حکایت دل»، که امروز دوشنبه 11 اسفندماه 1399 پخش می‌شود، با عنوان «میراث‌دار فرهنگ و ادب» به معرفی استاد احمد سمیعی گیلانی، نویسنده، پژوهشگر، مترجم، ویراستار، و چهره ماندگار اختصاص دارد.

این قسمت از سری مجموعه مستندهای حکایت دل به زندگی استاد سمیعی، پدر  و استاد بی بدیل زبان و ادبیات فارسی می پردازد.

احمد سمیعی گیلانی (زادۀ ۱۱ بهمن ۱۲۹۹) مترجم و نویسندۀ ایرانی و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. سمیعی در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. در اواخر دهۀ ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در مؤسسۀ انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دورۀ کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند. او در کنار حرفۀ ویراستاری، چند کتاب در زمینۀ آیین نگارش و ویرایش تألیف کرد و مقاله‌های ارزشمندی را در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید.

سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان دلدار و دلباخته، از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند. او تا خرداد ۱۳۹۸ سردبیری نشریۀ نامۀ فرهنگستان را بر عهده داشت.

«حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، دوشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

منبع: روابط عمومی شبکه چهار سیما

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612