کد خبر:14738
پ
1598336178-asli-rgb-copy

همایش «قطب‌محیی» برگزار می‌شود

همایش «تأملی بر زندگی، آثار و اندیشه‌های عبدالله قطب‌محیی» از 24 تا 26 شهریور برگزار می‌شود.

میراث مکتوب- اولین همایش ملی «تأملی بر زندگی، آثار و اندیشه‌های عبدالله قطب‌محیی» از 24 تا 26 شهریور برگزار می‌شود.

این همایش از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و با همکاری مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌های علمی و فرهنگی برگزار می‌شود.

قطب‌الدين عبدالله بن محيی بن محمود شيرازی جهرمی انصاری خزرجی سعدی، معروف به عبدالله قطب يا قطب محيی از عارفان نيمه دوم قرن نهم هجری است و پس از سال۹۱۰ درگذشته است. مجموعۀ بزرگی از مکاتیب از قطب محیی باقی مانده که به اصحاب خود در مسائل مختلف تصوف نوشته و تعداد آن‌ها را ۷۸۳ مکاتیب می‌دانند.

شخصیت، آثار و اقدامات قطب با همه اهمیتی که در تحولات فکری ایالت فارس دارد، تاکنون ناشناخته مانده است؛ هرچند، مورخان هم عصر او و از آن جمله، روزبهان خنجی در «عالم آرای امینی» و مصلح الدین لاری در «مرآة الادوار و مرقاة الاخبار» او را از بزرگان و مشاهیر فارس دانسته‌اند.

قطب شاگرد شیخ زیدالدین جعفر خوافی خراسانی بوده و نسب او با چندین واسطه به عارف بزرگ ابی النجیب سهروردی می‌رسد و از نواده‌های سعد بن عباده خزرجی انصاری می‌باشد.

قطب سال‌های پایانی عمر خود را در شهری که با درایت و مدیریت خود او ساخته شده بود بسربرد و به تربیت شاگردان بسیاری پرداخت که به او اعتقاد و ایمان کامل داشتند و با حمایت جدی و پیگیرانه او، این شهر از رونق و اعتبار خاصی در فارس برخوردار شد و در حیات بنیان گذارش به «قطب آباد» شهرت یافت.

«همایش تأملی بر زندگی، آثار و اندیشه‌های عبدالله قطب‌محیی» روزهای 24 تا 26 شهریورماه 1399 به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند لینک شرکت در این همایش را از لینک‌های زیر دریافت کنند.

www.ihcs.ac.ir/ghotb

www.ihcs.ac.ir

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612