کد خبر:6238
پ
فاقد تصویر شاخص

هفت اصل نقاشی در آرایه‌ها و تزئینات نسخه‌های خطی

آرایه‌ها و تزیینات نسخه‌های خطی به هنرهایی گفته می‌شود، که به فراخور و تناسب محتوای کتاب جهت تزیین، آرایش و تفهیم مطلوب‌تر آن ترسیم می‌گردند.

میراث مکتوب – آرایه‌ها و تزیینات نسخه‌های خطی به هنرهایی گفته می‌شود، که به فراخور و تناسب محتوای کتاب جهت تزیین، آرایش و تفهیم مطلوب‌تر آن ترسیم می‌گردند، و در آن نقش‌مایه‌های گیاهی و هندسی نازک و ظریف با رنگ‌های غالباً‌ طلا و لاجورد به کار می‌روند.


گرچه کتاب یا رساله‌ایی که بتواند اصول و روش‌های این هنر را به طور کامل بیان کند دیده نمی‌شود، اما نمی‌توان تصور کرد هنری با این وسعت که دارای هویت خاص و مستقل خویش است؛ فاقد اصول و قواعد تاریخی باشد. لذا با بررسی دست‌نوشته‌های قرن دهم هجری و در آثار نویسندگانی چون قطب الدین قصه‌خوان، صادق بیگ و قاضی احمد، اصولی در طراحی آرایه‌ها و تزیینات ذکر شده است که عبارت از هفت اصل نقاشی ایرانی است. در این  پژوهش کاربردی با روش توصیفی به تبیین این اصول در آرایه‌ها و تزیینات نسخه‌های خطی پرداخته می‌شود.


ادامه این مقاله را که در نامه بهارستان شماره دوم منتشر شده است اینجا بخوانید.


 


 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612