کد خبر:22699
پ
Neshast-70-b

هفتادمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب

هفتادمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان «چهره گشايي از نسخه-برگردان دستنوشتي نويافته از تاريخ هرات» و با سخنراني دكتر ناصر رهياب (افغانستان)، دكتر محمد سرور مولايي(افغانستان)، محمدرضا ابويي مهريزي و محمدحسن ميرحسيني( دو پژوهشگر اثر) روز دوشنبه 14 بهمن 87 در اين مركز برگزار شد.

ميراث مكتوب- هفتادمين نشست مركز پژوهشي ميراث مكتوب با عنوان «چهره گشايي از نسخه برگردان دستنوشتي نويافته از تاريخ هرات» و با سخنراني دكتر ناصر رهياب (افغانستان)، دكتر محمد سرور مولايي(افغانستان)، محمدرضا ابويي مهريزي و محمدحسن ميرحسيني( دو پژوهشگر اثر) روز دوشنبه 14 بهمن 87 در اين مركز برگزار شد.
در ابتداي اين نشست دكتر ايراني مدير عامل  مركز پژوهشي ميراث مكتوب، ضمن خير مقدم به استادان، پژوهشگران و علاقه مندان به فرهنگ و تاريخ ايران و دوستاني كه از اكو و نمايندگي فرهنگي سفارت افغانستان تشريف آوردند، از نماينده محترم يونسكو قدرداني كرد كه با مشاركت خود، نام اين اثر را در يونسكو ثبت خواهند كرد تا به عنوان يك اثر فرهنگي به جامعه فرهنگي تقديم بشود.
وي همچنين از استاد ايرج افشار كه مقدمه ارزشمندي بر اين اثر مرقوم فرمودند، سپاسگزاري كرد و گفت: تشكر مي كنيم از كليه دوستاني كه تشريف فرما شدند تا تجليل بشود از يك كار ارزشمند و يك اثر نو يافته يا يك متن كهن تاريخي كه ما توفيق انتشار اين اثر رو به صورت عكسي داشتيم. در واقع پيدا شدن اين اثر و كشف اين اثر در شهر يزد اتفاق افتاد و جناب آقاي دكتر ميرحسيني به محض اين كه مطلع مي شوند اين اثر ارزشمند و گران قدر در  فروشگاهي هست، سر بزنگاه اين اثر رو كه ملاحظه مي فرماييد، خريداري مي كنند و اون اثر پاره، پاره شده، با هماهنگي جناب آقاي رسول جعفريان رئيس محترم كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، در عرض دو هفته مرمت و صحافي شد.

در ادامه نشست، استاد تمنا با لهجه هراتي و با شعر فارسي دري با خواندن اشعاري ، گوش جان حاضران را نوازش داد و در فرصتي كوتاه در غالب شعر فارسي دري، در گشت و گذاري دلپذير، حضار رو به طرف تاريخ گذشته برد. آنگاه دكتر ناصر رهياب معاون علمي دانشگاه هرات به عنوان اولين سخنران، گفت: من فكر مي كنم كتابي كه فرا روي من و شما هست و چهره نمايي مي كند، يكي از كتاب هاي بسيار ارجمند و عزيز است كه در زمينه هاي گوناگون مي توان از آن استفاده كرد. وي همچنين پيرامون جامعه زباني و اهميت آن سخن گفت. سخنران دوم نشست، دكتر محمد سرور مولايي از افغانستان بود. وي معتقد است هر برگي كه پيدا بشود از آثار پيشينيان ما، چراغي است كه در صحنۀ اين فرهنگ روشن مي شود و در ادامه  بخش هايي از كتاب و نقايص آن را مورد اشاره قرار داد.
محمدرضا ابويي مهريزي نيز به عنوان يكي از دو پژوهشگر اثر، از موضوعاتي كه ممكن است در اين كتاب احيانا بحث برانگيز باشد، گفت و ترديد هايي را كه پيرامون صحت انتساب اين نسخه به قرون هفت و هشت هجري وجود دارد، مطرح نمود. ديگر پژوهشگر اثر، محمدحسن ميرحسيني بود كه از پيدا شدن اين نسخه كه مربوط به خراسان و هرات است، اظهار شادماني كرد و با تاكيد بر اين موضوع كه  هر نسخه اي را بايد نسبت به خودش سنجيد، در مورد آن سخن گفت.
در پايان اين نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و سخنرانان به سئوالات حضار پاسخ دادند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612