پ

هشتاد و هشتمین محفل ماهانه میراث مکتوب

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، امروز چهارشنبه، ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲، هشتاد و هشتمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به شوق دیدار، در سالن کتابخانۀ این مؤسسه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که به پذیرایی مرادجان بوری‌بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، و با حضور دکتر نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران، برگزار شد، کلیپ‌هایی با محتوای یکپارچگی فرهنگی منطقه اکو و نمایانگر برخی جلوه‌های طبیعی و فرهنگی این مناطق و نیز تصاویری از ساختمان این مؤسسه به نمایش درآمد.

پس از آن آقای بوری‌بایف از حضور در این جمع و محفل ابراز خوشنودی کرد و گفت: به راستی این نشست آوازه یونان باستان در زمان افلاطون و در تاریخ خودمان رونق علم در زمان سامانیان و غزنویان را به خاطر می آورد. خوش به حال ما که چنین استادان عزیزی را داریم. ما را گلستان و بوستان صحبت و حضور شما عزیزان و بزرگان است. «خواهی که همیشه شاد و خرم باشی / هر جا که روی عزیز و محرم باشی / پاکیزه شو و پاک بزی، علم آموز / تا تاج نبریگان آدم باشی. شما تاج ما هستید و خدا شما را حفظ کند.

سپس دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به فعالیت‌های و مهمترین اخبار مؤسسه در ماه اخیر، همچون انتشار کتاب السفیر فی الهیئه، انتشار شماره ۷۱ مجلۀ آینۀ میراث، نشست‌های علمی برگزار شده و در برنامۀ برگزاری، برگزیده شدن کتاب کلیات اشعار وقاری طبسی در چهارمین دورۀ جایزۀ محمد قهرمان، برگزاری کارگاه‌های تصحیح و متون و نسخه‌شناسی و …، و ثبت آثار مولانا در یونسکو اشاره کرد.

وی همچنین به برگزاری مراسم سالروز تأسیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در روز یکشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۲ و رونمایی از برخی اسناد در این مراسم و نیز درگذشت استاد نصرالله ناصح‌پور، خواننده و محقق حوزه موسیقی که بخش موسیقی کتاب دره التاج با ویرایش ایشان به چاپ رسیده بود، اشاره کرد.

در بخشی از این نشست دکتر علی‌اشرف صادقی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس پروژه فرهنگ جامع زبان فارسی، به مناسبت چاپ سومین جلد از این فرهنگ، توضیحات مبسوطی دربارۀ این طرح و روند اجرای آن ارائه کرد.

در بخش دیگری از نشست نیز دکتر اصغر دادبه، استاد سابق فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات مرکز دائره المعارف اسلامی، به بیان مطالبی دربارۀ پیوند ایران و تاجیکستان، ضرورت تقویت پیوندهای دو کشور و پاسداری از زبان فارسی به عنوان میراث مشترک دو کشور پرداخت.

هشتاد و هشتمین محفل ماهانه میراث مکتوب با شعرخوانی شاه منصور شاه میرزا ادامه یافت.

پس از آن دکتر نظام الدین زاهدی از وضعیت خوب روابط دو کشور ایران و تاجیکستان و اهتمامی که برای تقویت همکاری‌های فرهنگی وجود دارد سخن گفت.

سپس تابلویی از اشعار یکی از شاعران تاجیکستان در تجلیل این کشور، به خط کاوه تیموری، با حضور نگارنده، دکتر مهدی محقق و دکتر علی‌اشرف صادقی به مرادجان بوری‌بایف، اهدا و از زحمات وی در مقام ریاست مؤسسه فرهنگی اکو و همچنین میزبانی این نشست تقدیر شد.

این جلسه با اجرای موسیقی سنتی (آوازخوانی غلامرضا رضایی و تارنوازی سپنتا) به پایان رسید.

در زیر فیلم این جلسه و پایین‌تر تصاویری از این نشست را می‌بینید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612